3 oktober 2018 - 13:20 - Economie
Na Zuid-Afrika te hebben verslaan zal Marokko binnenkort ook meer auto’s per jaar gaan produceren dan Italië. Dat schrijft de Wall Street Journal in een artikel over de ontwikkeling van de autosector in Noord-Afrika.
"Marokko is één van de belangrijkste leveranciers van Europese autofabrieken aan het worden, met name de high-tech fabriek van Ford in Valencia in Spanje, die uit Marokko autostoelen, interieur accessoires, autokabels en andere onderdelen importeert.", aldus de krant.
De Wall Street Journal geeft ook het voorbeeld van Renault die 40% van de Marokkaanse automarkt in handen heeft en "in de afgelopen vijf jaar twee assemblagefabrieken in Marokko heeft gebouwd, met een productie van ruim 200.000 voertuigen per jaar". Er wordt eveneens gesproken over Peugeot die volgend jaar een nieuwe fabriek met een jaarlijkse capaciteit van 200.000 voertuigen in Kenitra zal openen.
Autofabrikanten uit de hele wereld zijn zich bewust van het groeipotentieel in Noord-Afrika en zijn van de regio een productiehub aan het maken, schrijft de krant, erop wijzend dat de grootste autofabrikanten ter wereld in de afgelopen jaren miljarden dollars hebben geïnvesteerd in Afrika waar de groeivooruitzichten veel aantrekkelijker zijn dan in de meer volwassen automarkten.
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Veel vluchten naar Marokko geannuleerd
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?