26 juni 2020 - 20:00 - Economie
Marokko is al druk bezig met plannen voor na de coronavirus pandemie. Het koninkrijk wil tegen 2040 zijn actuele spoornet verdubbelen naar 4400 km.
Het koninkrijk heeft momenteel een spoornet van 2110 km. Met de verdere ontwikkeling van het treinverkeer streeft het land ernaar 132 miljoen passagiers per jaar te vervoeren. Volgens gegevens van spoorwegbedrijf ONCF werden vorig jaar 38,2 miljoen passagiers vervoerd.
Om het spoornet verder uit te breiden zal in de komende jaren een totaal bedrag van 39 miljard dirham worden vrijgemaakt.
Tegen 2040 wil Marokko ook over 1100 km HSL-sporen beschikken. Al Boraq zal dans tussen Marrakech-Agadir, Rabat-Fez, Casablanca-Marrakech en Fez-Oujda rijden. Nieuwe spoorlijnen worden ook voorzien tussen Tanger-Tetouan, Agadir-Taroudant, Oujda-Nador en Agadir-Laayoune-Dakhla.
Daarnaast zal 100 km sporen worden aangelegd om havens met het bestaand spoornet te verbinden en zullen 1610 km reeds bestaande sporen worden opgeknapt.
Luchthaven Marrakech krijgt make-over
Boabdil El Chico: de laatste Sultan van Al-Andalus
Marokkaanse diaspora profiteert massaal van nieuwe woonhulp in Marokko
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Moderne Amerikaanse pantserwagens voor Marokko
Marrakech zet offensief in tegen criminaliteit
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht