27 maart 2024 - 16:00 - Marokko
De Spaanse groep SECEGSA, verantwoordelijk voor de onderzoeken naar de tunnelverbinding tussen Marokko en Spanje, legt uit waarom de keuze op een tunnel is gevallen en niet op een brug.
De complexiteit van een brug over de Straat van Gibraltar was de grootste reden om deze optie te schrappen. Er waren verschillende varianten bedacht, waaronder een hangbrug op vaste pijlers, een hangbrug op drijvende pontons, een afgezonken tunnel op de zeebodem, een drijvende tunnel en een geboorde tunnel.
Lees ook: Tunnel Marokko-Spanje: 40 jaar wachten!
Na een gedegen analyse bleven in 1990 de hangbrug op vaste pijlers en de geboorde tunnel over als de meest haalbare opties. Gezien de topografie van de Straat van Gibraltar waren er twee tracés mogelijk: een oostelijke route tussen Punta Canales en Punta Cires (14 km lang, 800 meter diep) en een westelijke route tussen Punta Paloma en Punta Malabata (28 km lang, 300 meter diep).
In 1996 koos het Marokkaans-Spaanse comité, na een internationaal colloquium van experts in Sevilla, voor de geboorde tunnel. De redenen: minder impact op het milieu en de scheepvaart, lagere kosten, mogelijkheid tot gefaseerde aanleg en de beproefde technologie van tunnelbouw.
Lees ook: Marokko-Spanje: Gibraltar-tunnel, een titanisch project
De plannen behelzen twee spoortunnels met een diameter van 7,9 meter, gescheiden door een servicetunnel van 6 meter, met dwarsverbindingen om de 340 meter. De tunnel moet Marokko en Spanje, en in bredere zin Afrika en Europa, met elkaar verbinden. Beide landen hebben hun interesse uitgesproken om de tunnel gereed te hebben voor de Wereldbeker van 2030.
Marokko’s radicale strijd tegen corruptie in ziekenhuizen
Mysterieuze dood twintiger in Al Hoceima schokt buurt
Marokko koopt F-35’s: machtsstrijd met Algerije laait op
Binnenkort pinnen bij Moul hanout in Marokko
Vliegen, muggen en kakkerlakken: Marokkaanse stad kampt met insectenplaag
Apache, drones en cyberleger: Marokko’s strategie tegen regionale dreigingen
Istiqlal-kopstuk voor de rechter om gelekte audio in Targuist
VS en Marokko sluiten belangrijke scheepvaartdeal
Koning Mohammed VI in Frankrijk verwacht
Uitzonderlijk landbouwseizoen verwacht in Noord-Marokko
Bouwmarktketen Bricoma breidt uit naar Noord-Marokko
Zomervakantie: Marokko verscherpt controles op goud bij grenzen
Nieuwe zones voor militaire productie in Marokko
Huis kopen in Marokko: alles wat je moet weten over registratierechten