25 december 2020 - 13:40 - Economie
De minister van Transport, Logistiek en Water, Abdelkader Amara, heeft dinsdag aan de Tweede Kamer laten weten dat er 40 miljard dirham nodig is voor de aanleg van een hogesnelheidslijn (HSL) tussen Kenitra en Marrakesh.
De lijn tussen Kenitra en Marrakesh is onderdeel van het "spoorwegenprogramma 2040". Ook de aanleg van een hogesnelheidsverbinding tussen Marrakesh en Agadir is onderdeel van dit programma. Voor de aanleg van de verbinding tussen de populaire badplaats en de Rode Stad zou ongeveer 50 miljard dirham nodig zijn, meldde de minister aan de parlementariërs.
Voor de uitvoer van het hele programma is er een budget nodig van 100 miljard dirham. Volgens minister Amara worden er momenteel vooral technische studies uitgevoerd naar de aanleg van de lijn tussen Marrakesh en Agadir.
Net als bij de aanleg van de hogesnelheidsverbinding tussen Tanger en Casablanca, zal Frankrijk een flinke hand hebben in de verdere financiering van het spoorwegenprogramma 2040. Marokko heeft ook nog de optie om zich tot China te wenden om de financiering rond te krijgen. De Chinezen hebben bij meerdere gelegenheden laten weten bij te willen dragen aan het project. Marokko is wel verplicht om Chinese treinen aan te kopen als er een deal wordt gesloten met Chinese investeerders.
Geldafpersing op Marokkaanse weg (video)
Europa zoekt naar deze vermiste Marokkaanse topsporters
Politicus vast voor vastgoedfraude in Tanger
Belangrijke verbindingsweg in Nador is "een schande"
Marokkaans raadslid doneert lever om tante te redden
Nederlander betrapt met camper vol hasj bij grens Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter
Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen
Marokko’s kostelijke strijd om oogsten te redden
Russische diesel via Marokko naar Spanje gesmokkeld
Slim belasting besparen op je woning in Marokko
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko
Hollands groen verovert Marokko!