25 december 2020 - 13:40 - Economie
De minister van Transport, Logistiek en Water, Abdelkader Amara, heeft dinsdag aan de Tweede Kamer laten weten dat er 40 miljard dirham nodig is voor de aanleg van een hogesnelheidslijn (HSL) tussen Kenitra en Marrakesh.
De lijn tussen Kenitra en Marrakesh is onderdeel van het "spoorwegenprogramma 2040". Ook de aanleg van een hogesnelheidsverbinding tussen Marrakesh en Agadir is onderdeel van dit programma. Voor de aanleg van de verbinding tussen de populaire badplaats en de Rode Stad zou ongeveer 50 miljard dirham nodig zijn, meldde de minister aan de parlementariërs.
Voor de uitvoer van het hele programma is er een budget nodig van 100 miljard dirham. Volgens minister Amara worden er momenteel vooral technische studies uitgevoerd naar de aanleg van de lijn tussen Marrakesh en Agadir.
Net als bij de aanleg van de hogesnelheidsverbinding tussen Tanger en Casablanca, zal Frankrijk een flinke hand hebben in de verdere financiering van het spoorwegenprogramma 2040. Marokko heeft ook nog de optie om zich tot China te wenden om de financiering rond te krijgen. De Chinezen hebben bij meerdere gelegenheden laten weten bij te willen dragen aan het project. Marokko is wel verplicht om Chinese treinen aan te kopen als er een deal wordt gesloten met Chinese investeerders.
Marokkaanse stad bij beste honeymoon bestemmingen
Spanje vecht voor WK 2030-kandidatuur met Marokko
Ramadan, maand van verspilling in Marokko
Marokkaanse boeren in vizier belastingdienst
Historische prestatie voor Tanger Med
Radiopresentator Momo betaalt hoge prijs voor grap
Marokkaanse boeren in vizier belastingdienst
Historische prestatie voor Tanger Med
Radisson plant op 25 nieuwe hotels in Marokko tegen 2030
Wereldleider in cyberveiligheid vestigt zich in Marokko
Tanger-Tetouan-Al Hoceima investeert fors in drinkwater
Marokko verhoogt graanimport
Dirham sterker dan euro, zwakker dan dollar
Productie Kenitra-fabriek Stellantis stijgt naar 450.000 voertuigen per jaar