25 december 2020 - 13:40 - Economie
De minister van Transport, Logistiek en Water, Abdelkader Amara, heeft dinsdag aan de Tweede Kamer laten weten dat er 40 miljard dirham nodig is voor de aanleg van een hogesnelheidslijn (HSL) tussen Kenitra en Marrakesh.
De lijn tussen Kenitra en Marrakesh is onderdeel van het "spoorwegenprogramma 2040". Ook de aanleg van een hogesnelheidsverbinding tussen Marrakesh en Agadir is onderdeel van dit programma. Voor de aanleg van de verbinding tussen de populaire badplaats en de Rode Stad zou ongeveer 50 miljard dirham nodig zijn, meldde de minister aan de parlementariërs.
Voor de uitvoer van het hele programma is er een budget nodig van 100 miljard dirham. Volgens minister Amara worden er momenteel vooral technische studies uitgevoerd naar de aanleg van de lijn tussen Marrakesh en Agadir.
Net als bij de aanleg van de hogesnelheidsverbinding tussen Tanger en Casablanca, zal Frankrijk een flinke hand hebben in de verdere financiering van het spoorwegenprogramma 2040. Marokko heeft ook nog de optie om zich tot China te wenden om de financiering rond te krijgen. De Chinezen hebben bij meerdere gelegenheden laten weten bij te willen dragen aan het project. Marokko is wel verplicht om Chinese treinen aan te kopen als er een deal wordt gesloten met Chinese investeerders.
Van Granada tot Tetouan: het verhaal van een Spaanse bekeerlinge
Fares (12) slachtoffer pesterijen op Franse school
Marokko: drugsgeld witgewassen bij juweliers?
Dode door ontploffing vuurwerk in Casablanca
Nep-procureur maakt melding van fictieve aanslag in Marokko
Onthoofdingsvideo’s: Marokkaanse vrouw uit Spanje gezet
Ikea komt met speciale collectie voor Ramadan 2023
Marokko verhoogt export bouwmaterialen
Zorgen in Marokko door overvloed Algerijnse en Tunesische dadels
Royal Air Maroc programmeert honderden vluchten naar Mekka
Marokko bouwt nieuwe terminals op verschillende luchthavens
BCIJ zegt hoe moordenaars politieagent in Casablanca werden opgespoord
Marokko overtreft VS in fosfaatproductie
Marokko ontkent verbod op import Russische olieproducten