Zoeken

Bewoners Rabat: "Intimidatie en druk bij ontruiming panden"

13 maart 2025 - 23:50 - Marokko

Geschreven door Laila A.

In Rabat stuiten de sloopoperaties op weerstand bij de fractie van de FGD-partij in de gemeenteraad en bij de bewoners en handelaars die de beoogde gebouwen bezetten. Zij trekken de legaliteit van deze operaties in twijfel.

Tijdens een persconferentie op maandag in Rabat, waaraan bewoners en handelaars deelnamen die de door de sloop beoogde gebouwen in de wijk l’Océan bezetten, stelde de FGD dat de sloopwerkzaamheden buiten de "wettelijke procedures" om plaatsvonden. "De verzoeken van de lokale autoriteiten aan de bewoners van de wijk Saniat Gharbia en bepaalde zones van de wijk Océan om hun woningen te ontruimen, zijn niet gebaseerd op enige juridische grondslag, met name omdat de meeste bewoners eigendoms- en grondbehouddocumenten bezitten, bij afwezigheid van enig decreet van openbaar nut dat een onteigening kan rechtvaardigen, wat een schending vormt van het grondwettelijke beginsel van het recht op privé-eigendom", aldus de raadsleden van de FGD, die de oppositie vertegenwoordigen.

Lees ook: Woningen en winkels met de grond gelijk gemaakt in Rabat (video)

Volgens hen zijn deze operaties niet gebaseerd op een onteigeningsprocedure die van openbaar nut is verklaard en komen ze zelfs niet voor in het stedenbouwkundig masterplan van Rabat, dat nochtans op 29 januari 2025 door de gemeenteraad is aangenomen. De raadsleden hekelden bovendien het "zwijgen" van de overheid, de "systematische black-out" rond de aard van de projecten die op deze terreinen gepland zijn, maar ook het gebrek aan transparantie over de betrokken investeerders, "van wie noch de identiteit noch de nationaliteit bekend zijn gemaakt", meldt Ahdath Al Maghribia.

Lees ook: Chaos in Rabat: gedwongen uitzettingen vlak voor Ramadan

Verschillende bewoners van de wijk Sania Gharbia, zowel eigenaars als huurders, hekelden de ontruimingsmethoden, evenals de verzoeken om hun eigendommen te verkopen of op te geven, die gekenmerkt werden door "machtsmisbruik, intimidatie, druk en gekonkel". De bewoners van de wijk de l’Océan hekelden op hun beurt het mondelinge karakter van de uitzettingsbeslissingen, evenals de ontzegging van hun recht op een eerlijke onderhandeling. Ook bekritiseerden ze het opleggen van een uniform tarief van 13.000 dirham per vierkante meter, zonder rekening te houden met de diversiteit en de aard van de betrokken woningen. Deze bewoners, van wie de overgrote meerderheid al tientallen jaren in deze historische wijk woont, eisen de naleving van de wet.

Lees meer

Woningen en winkels met de grond gelijk gemaakt in Rabat (video)

De operatie om openbare ruimtes vrij te maken gaat door in Rabat, met name in de wijk Al-Mouhit (L’Océan). Woedende bewoners blijven de sloop zonder reden of waarschuwing aan de...

Onrust in Rabat over bestemmingsplan gesloopte panden

De Federatie van Democratisch Links binnen de gemeenteraad van Rabat is kritisch over de recente sloop- en herhuisvestingsoperaties in wijken zoals L’Océan en Douar El Askar en...

Inwoners Casablanca doen oproep aan Koning Mohammed VI

Een geplande sloopoperatie van huizen en winkels in Casablanca stuit op fel verzet van de bewoners van de oude stad, in het district Al Boḥayra. Zij roepen Koning Mohammed VI om...

Woede in Casablanca over sloop huizen in oude medina

Bewoners van de oude medina van Casablanca, van wie de huizen onlangs zijn gesloopt voor de realisatie van een woonproject, roepen de bevoegde autoriteiten op om dringend...

Grote veranderingen voor Rabat

Het bestemmingsplan van Rabat zal het aanzicht van de Marokkaanse hoofdstad veranderen. Dit blijkt uit de werkzaamheden die zullen worden uitgevoerd.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2026 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team