Zoeken

Algerije wil zich Marokkaanse kaftan toe-eigenen

19 april 2022 - 10:20 - Cultuur

©

Een aantal influencers op sociale media in Algerije beweren stellig dat de kaftan en de djellaba van Algerijnse oorsprong zijn. Een Algerijnse journalist probeert de beweringen te ontkrachten, die tot een grote polemiek hebben geleid.

Bepaalde Algerijnse gebruikers van sociale media eisen de origine van de kaftan en de djellaba op, maar de Algerijnse journalist Oualid Kebir probeert deze stelling in een video op YouTube te ontkrachten. Hij vertelt dat de djellaba en de kaftan traditionele Marokkaanse kledingstukken zijn, die de Algerijnse vrouwen in het westen van Algerije in de afgelopen decennia hebben overgenomen. "Naast het dragen van traditionele kleding en van de Hayek vóór de sluiting van de grenzen, droegen sommige vrouwen in het westen van Algerije ook kaftans en djellaba’s. Na de opening van de grenzen in 1988 begonnen de Marokkaanse Djellaba en de kaftan de plaatselijke kleding te domineren", zegt hij. "De kaftan is Marokkaans, maar veel Algerijnse vrouwen begonnen hem te dragen na de opening van de grenzen in 1988," aldus Kebir.

Lees ook: Hillary Clinton brengt eerbetoon aan Marokkaanse kaftan (foto)

"Terwijl verschillende Marokkaanse gewoonten en tradities zich in het westen van Algerije begonnen te verspreiden na de opening van de grenzen in 1988, zijn veel Algerijnen deze gewoonten ten onrechte als de hunne gaan beschouwen," benadrukt de Algerijnse journalist. Volgens hem is deze houding te wijten aan het feit dat de Algerijnen zich een unieke cultuur hebben willen toe-eigenen, die zij voordien niet hadden.

Lees ook: Israëlische minister met Marokkaanse kaftan voor Mimouna

Huwelijksfeesten en Amariya (een draagstoel om het bruidspaar tijdens de huwelijksplechtigheid aan hun gasten voor te stellen), behoren tot andere Marokkaanse tradities die in de westelijke streken van Algerije worden gehanteerd. Oualid Kebir is eveneens van mening dat het Algerijnse bewind bang is voor het massale effect dat de Marokkaanse tradities op het Algerijnse volk zouden kunnen hebben. "Dit is één van de redenen waarom Algerije nu weigert zijn grenzen met Marokko te openen", betoogt hij. De journalist concludeert met de stelling dat, indien de landsgrenzen sinds 1994 niet gesloten waren gebleven, de Marokkaanse cultuur reeds het leven van vele Algerijnen zou hebben beïnvloed.

Bladna.nl