12 december 2025 - 08:00 - Nederland
Op het Lentiz | LIFE college in Schiedam is onrust ontstaan naar aanleiding van een lesopdracht Nederlands. In het kader van de voorbereiding op de toetsweek kregen leerlingen de taak om verschillende sollicitatiebrieven te beoordelen en te verbeteren. Toen een van de leerlingen thuiskwam met een document getiteld "sollicitatiebrief van een Marokkaan", reageerde haar moeder met grote verontwaardiging op sociale media, wat een discussie op gang bracht over de geschiktheid van het lesmateriaal.
De brief, die de leerlingen moesten analyseren op taal- en spelfouten, bevatte teksten die als controversieel werden ervaren. Zo stonden er zinnen in als: "Ik heet dus Abdel, op mijn inmiddels drie jaar verlopen verblijfsvergunning staat Abedellah," en de uitspraak: "Niet alle Marokkanen zijn dieven, Surinamers ook". De brief, die op veel fouten wees, werd afgesloten met: "Groeten aan jullie moeders." De moeder, wier Marokkaanse dochter de opdracht meekreeg, deelde de brief online met de vraag: "Mijn vraag is waarom mijn Marokkaanse dochter dit voorgeschoteld krijgt tijdens een les Nederlands. Ik vind dit heel erg racistisch, ben ik gek?"
Lees ook: Bilal Ould-Chikh wil Nederland verlaten voor Marokko na ’kankermoslim’-belediging
Het bericht veroorzaakte een golf van reacties. Velen deelden de mening dat "de opdracht discriminerend is en gebaseerd op een stereotype, zogenaamd onder het mom van het verbeteren van spelling en grammatica." De school werd snel op de hoogte gesteld. Een medewerkster van het college reageerde op Facebook dat zij de actie van een individuele docent niet als standpunt van de school beschouwt: "Ik werk met hart en ziel op deze school. En dat een persoon dit doet betekent niet dat we dit als school accepteren of goedkeuren."
De schoolleiding reageerde prompt en ging de woensdagochtend na de melding in gesprek met de betreffende docent. Een woordvoerder lichtte toe dat de docent bij het verzamelen van oefenmateriaal verschillende voorbeeldbrieven had gebruikt, waaronder "een oudere brief die al langer online circuleert." Deze brief, die in 2009 al op het internet opdook, was door de docent wel geactualiseerd – de datum was aangepast naar afgelopen dinsdag en de openingszin was gewijzigd – met de intentie om leerlingen te laten zien "hoe het vooral niet moest, en om ervan te leren."
Ondanks deze intentie, concludeerde de school dat het lesmateriaal ongepast was. "Dit had nooit een onderdeel van het lesmateriaal mogen zijn," aldus de woordvoerder, die verder verklaarde: "We hebben achteraf vastgesteld dat zowel de toon als de inhoud niet passend zijn. In de tekst komen negatieve stereotypen voor die niet aansluiten bij de waarden van onze school. Bij het LIFE College staan we voor respect, kansengelijkheid en een veilige leeromgeving." De school heeft via een mail zowel docenten als ouders geïnformeerd en heeft telefonisch contact gehad met de moeder om excuses aan te bieden.
Lees ook: Ouafa Oualhadj hekelt "nare toon" over Marokkanen in Nederlandse Kamer
De woordvoerder legde uit dat docenten vrij zijn in de keuze van lesmateriaal voor de voorbereiding op toetsen. Toch erkende de school een fout in de beoordeling van de inhoud. "Een docent heeft in afstemming met collega’s eigen inbreng hoe ze hun leerlingen voorbereiden, maar ook als docent kan je een inschattingsfout maken: wij bieden onze excuses aan, ook namens de docent. Wij zullen dit ook in de klas met de leerlingen bespreken," beloofde de school, in een poging de situatie recht te zetten.