17 september 2025 - 08:50 - Marokko
Marokko heeft te maken met een groeiende discussie over de kosten van het wagenpark van de staat. Kritiek op vermeend misbruik van overheidsvoertuigen heeft geleid tot Kamervragen van het oppositielid Nabil Dakhch van de partij MP-partij, die de minister van Economie en Financiën, Nadia Fettah Alaoui, om opheldering heeft gevraagd over de budgetten die aan de voertuigen zijn toegewezen. De discussie over de kosten en het gebruik van de vloot is een terugkerend onderwerp in het koninkrijk.
Volgens Nadia Fettah Alaoui, die de kieskring Rabat-Océan vertegenwoordigt, is het totale budget voor het wagenpark in 2024 en 2025 gestegen tot gemiddeld 3,094 miljard dirham. Dit is een toename ten opzichte van de gemiddelde 2,673 miljard dirham die tussen 2020 en 2023 werd uitgegeven. Ondanks deze stijging merkte de minister op dat de huidige kosten lager zijn dan de 3,508 miljard dirham die jaarlijks gemiddeld werd uitgegeven in de periode 2012-2014. De minister voegde eraan toe dat deze stijging te wijten is aan de circulaire voor gecontroleerd beheer van de financiële verplichtingen van de staat en overheidsinstellingen tijdens de sanitaire noodtoestand.
Lees ook: Marokko pakt misbruik dienstauto’s keihard aan
De circulaire stelt dat overheidsdiensten niet-essentiële uitgaven moeten beperken, waaronder de kosten voor verplaatsingen, transport en onderhoud van het wagenpark. Een uitzondering hierop wordt gemaakt voor de gezondheids- en veiligheidssector. De minister gaf aan dat het budget wordt gebruikt voor de jaarlijkse wegenbelasting, de aanschaf van bedrijfs- en dienstvoertuigen en motorfietsen, en voor brandstof en smeermiddelen. Tussen 2021 en 2025 ging ongeveer 60% van het budget op aan brandstof en olie.
Lees ook: Misbruik dienstvoertuig in Marrakech lijdt tot inbeslagname
Het hoge percentage uitgaven voor brandstof staat in schril contrast met de aanhoudende discussies over het gebruik van officiële voertuigen voor privédoeleinden. Om misbruik tegen te gaan, zijn er maatregelen aangekondigd. Deze omvatten het verminderen van het aantal dienstvoertuigen, het vernieuwen van de vloot door oude wagens af te stoten, het harmoniseren van de aankoopcriteria en het coördineren van de aankoopactiviteiten. Nadia Fettah pleit ook voor strengere controles, het ontwikkelen van professionele vaardigheden op het gebied van wagenparkbeheer en de introductie van elektrische en hybride voertuigen. Bovendien wil ze de workshops die niet essentieel zijn, uitbesteden.