17 september 2024 - 06:00 - Economie
Het toerisme is een onmisbare pijler onder de Marokkaanse economie, goed voor zo’n 7% van het bruto binnenlands product en meer dan 500.000 directe banen. Dat blijkt uit het laatste rapport van de Wereldbank over de economische situatie in Marokko.
De Wereldbank heeft in haar rapport de bijdrage van het toerisme aan de Marokkaanse economie onder de loep genomen. Na de coronapandemie heeft de sector een sterke opleving doorgemaakt en is het belang ervan voor het economisch herstel van het land alleen maar toegenomen. Het toerisme zorgt voor ongeveer 5% van de totale werkgelegenheid in Marokko.
Lees ook: Koning Mohammed VI stimuleert toerisme in Noord-Marokko
De opheffing van reisbeperkingen en de komst van veel Marokkanen uit het buitenland in 2022 hebben de sector een boost gegeven. Het aantal bezoekers overtrof ruimschoots de cijfers van de jaren 2010 en bereikte in 2023 een nieuw record van 14,5 miljoen.
In 2023 bracht het toerisme 104,7 miljard dirham op, een flinke stijging ten opzichte van voorgaande jaren. Deze groei is te verklaren door de opgekropte vraag die na de pandemie vrijkwam, met een massale terugkeer van zowel buitenlandse toeristen als Marokkanen die in het buitenland wonen. Het toerisme heeft ook een positieve invloed gehad op andere sectoren, zoals de horeca, de detailhandel en de dienstverlening.
De toegevoegde waarde van de horeca en catering steeg in 2022 met 68% en in 2023 met 23,5%. Ook het aantal beschikbare bedden is blijven groeien en bereikte in 2023 bijna 291.000. Vorig jaar waren de inkomsten uit toerisme goed voor ongeveer 7,2% van het bbp en 16,7% van de totale export van goederen en diensten.
Lees ook: Toerisme Marokko 2024: historische zomer, XXL vooruitzichten
Er is echter ook een keerzijde: de gemiddelde uitgaven per toerist zijn gedaald. Hoewel het aantal toeristen is toegenomen, zijn de gemiddelde uitgaven per toerist gedaald van 7379 dirham in de jaren 2000-2010 naar 5613 dirham in 2023.
Hoewel het Marokkaanse toerisme een opleving heeft gekend, is het Marokko niet gelukt om zijn marktaandeel ten opzichte van mediterrane concurrenten zoals Spanje, Turkije en Egypte te vergroten, aldus de Wereldbank. Het marktaandeel van Marokko is stabiel gebleven op ongeveer 3,4%.
Marokko moet daarom zijn inspanningen opvoeren om aantrekkelijker te worden en zich te onderscheiden van zijn regionale concurrenten. De Wereldbank adviseert Marokko om strategieën te implementeren om de kwaliteit van de toeristische ervaring te verbeteren en de gemiddelde uitgaven per bezoeker te verhogen. Dit kan bijvoorbeeld door nieuwe infrastructuur te ontwikkelen, ecotoerisme en cultuurtoerisme te promoten en de dienstverlening aan bezoekers te verbeteren.
Lees ook: Marokko verslaat Zuid-Afrika in toerisme-ranking
Daarnaast beveelt de Wereldbank aan om een proactievere strategie te volgen om meer internationale toeristen aan te trekken en het marktaandeel te vergroten, en om de samenwerking tussen de publieke en private sector te versterken om de economische voordelen van het toerisme te maximaliseren.
Harde klap voor hasjsmokkel uit Maroko
Erkenning Marokkaanse Sahara: Algerije weert Franse bedrijven
Marokkaanse universiteit annuleert onder druk lezing Israëlische spreker
WhatsApp: nieuwigheid voor Marokkanen
Marokko start aanleg nieuwe snelweg
Besnijdeniscampagne in Chefchaouen loopt uit op drama
Marokkaanse automobilisten betalen straks nog meer door oorlog
Grote hotelgroep vestigt zich in Marokko
Franse President wil Airbus aan Koning Mohammed VI verkopen
Emirates biedt Marokkanen baan in Dubai
Royal Air Maroc: 25 miljard dollar voor nieuwe vliegtuigen
Marokkanen vieren einde visserijakkoorden met Europa
CO2-belasting: Marokko in wurggreep Europese Unie?
Turks cosmeticamerk verovert Marokko