Zoeken

Steeds meer keuze op halal-markt voor Rotterdammers

15 mei 2021 - 17:00 - Wereld

©

Moslims komen in Rotterdam, door een toename van ondernemingen die halalproducten ter beschikking stellen, steeds beter aan hun trekken. En dat is ook een voordeel voor niet-moslims.

De 20-jarige Ismail Ambarky is moslim en hobbybakker, hij worstelde vaak met het vinden van de juiste ingrediënten. Zo kocht hij bepaalde ingrediënten die later toch alcohol bleken te bevatten. Dat probleem is nu achter de rug, de Rotterdammer heeft sinds januari een eigen webshop met halal-bakproducten. "Ik had behoefte aan een winkel die het duidelijk maakt wat je als moslim nu precies mag. Die bestond niet, dus heb ik hem opgezet. De vraag groeit, de markt wordt steeds groter."

Tussen 2016 en 2020 groeide het aantal halal-ondernemingen in Rotterdam van 12 naar 24. Dit gaat over ondernemingen met ’halal’ in de naam of waarbij de Kamer van Koophandel (KvK) expliciet heeft genoteerd dat ze halalproducten verkopen. Omdat niet alle ondernemers bij het inschrijven van hun bedrijf expliciet aangeven dat ze halalproducten verkopen, ligt dit cijfer in realiteit waarschijnlijk hoger. Ongeveer 13% van de Rotterdammers is moslim. De Rotterdamse KvK sprak een paar jaar geleden reeds van een ’groeimarkt’ voor ondernemers.

De 37-jarige Zeki Sahan is eigenaar van zes Turkse supermarkten waar ook veel klanten van Nederlandse origine over de vloer komen. "Steeds meer Nederlanders krijgen een goed gevoel bij halal", zegt hij in het AD. En ook de 35-jarige Jamshed Sheikh die acht jaar geleden samen met zijn broer het eerste Rotterdamse burgerrestaurant met halalvlees opende, zegt dat zo ongeveer de helft van de klanten niet-moslim is. Volgens hem winnen de nieuwe halal-restaurants aan terrein, mede door hun hippe uitstraling. "Op de shoarmarestaurants van vroeger stond met grote gele letters ’halal’ geschreven. Dat schreeuwerige is weg. Het hoeft ook niet meer: mensen worden bewuster en wéten waar ze halalproducten kunnen krijgen."

"De oudere generatie maakt plaats voor dertigminners. Zij openen trendy zaken die het leuk doen op Instagram. Je komt niet meer binnen bij een grote man met een snor, zeg maar. En het aanbod is groter. Tien jaar geleden kon je alleen een Turkse pizza krijgen, nu heb je bijvoorbeeld ook burgers en taco’s." Hij vindt dat ook andere ondernemers halalproducten zouden moeten aanbieden. "Ik eet bijvoorbeeld niet in Argentijnse steakhouses, omdat ik weet dat die steaks niet halal zijn. Maar wat als ze dat wel zouden zijn? Dat is een win-winsituatie. Dan bedien je moslims, maar ook de andere Nederlanders. Hen maakt het namelijk weinig uit of het halal is of niet."

Ook Sheikh is het daarmee eens. "Als ik twee biefstukjes bak - halal en niet-halal - zul je geen verschil tussen beide stukken proeven. Maar als je dat vlees bij de Turkse slager haalt, ben je wel goedkoper uit. Ook dat trekt Nederlanders aan." Maar het onverdoofd slachten kan niet-moslims ook storen en dan heb je ook nog de liefhebbers van biologisch vlees, die minder vaak voor halal vlees zullen gaan. Toch ziet Sheikh nog veel potentieel in Rotterdam. "Ik was laatst in Parijs. Daar merk je dat ze verder zijn dan hier. Wij zitten nu in de derde, vierde generatie moslims. Daar al in generatie zes, zeven. Het betekent dat ze bijvoorbeeld volop sterrenrestaurants met halalproducten hebben. Wij hier nog niet."

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team