5 juli 2014 - 23:25 - Economie
Casablanca heeft de bouw van een zwevende monorail opgegeven. Het stadsbestuur kondigde eerder deze week aan dat het project te duur is en zal worden vervangen door nieuwe tramroutes.
Burgemeester Mohamed Sajid verklaarde tijdens een persconferentie dat de vele haalbaarheidsstudies die sinds 2007 werden uitgevoerd, hebben aangetoond dat het project financieel onuitvoerbaar was.
Vooral de bouwwerken op de boulevards Zerktouni en Driss El Harti en de bouw van onderhoud- en werkplaatsen voor de monorail brachten problemen op.
De monorail wordt vervangen door vier nieuwe tramlijnen van ruim 80 km. De tram zal onder meer in de wijken Moulay Rachid, Ain Sebaâ en Oulfa rijden. Ook zal Casablanca investeren in hoogwaardig openbaar vervoer, door de aanleg van aparte busbanen.
De beslissing wordt definitief na een stemming op de volgende vergadering van de Stadsraad van Casablanca dat deze maand gepland staat.
Het besluit om de monorail op te geven werd zonder overleg met de raadsleden genomen. Stadsraadslid Mustapha Rahine reageerde woedend.
"Deze beslissing werd niet genomen door de raadsleden. We vernamen het net zoals iedereen via de pers. Het is een belediging om dit via kranten te weten te komen.", aldus Rahine aan TelQuel.
Volgens Rahine werden er grote sommen geld verspild in haalbaarheidsstudies. De stad zou daar ruim 10 miljoen dirham aan hebben besteed. Ook oordeelt hij dat de komende stemming enkel voor de vorm zal zijn omdat de beslissing "reeds hogerop" werd genomen.
De beslissing om de bouw van de monorail te stoppen was totaal onverwacht. De Stadsraad van Casablanca had onder meer de route van de monorail goedgekeurd en Casa Transport, bedrijf dat de tram beheert en ook voor de monorail zou zorgen, had reeds een lijst van nieuwe haltes opgesteld.
Volgens deze lijst moest de monorail langs de Hassan II moskee, Hay Moulay Rachid, Sidi Bernoussi, de boulevards Driss El Harti, Zerktouni en Mohamed VI, Al-Fida Mers-Sultan, Sbata en uiteindelijk Sidi Othman rijden. Beter nog, in december 2013 had Burgemeester Sajid aangekondigd dat de studies afgerond waren en dat ook de investeringen bijna binnen waren. De bouwwerken moesten in 2014 van start gaan en drie jaar duren.
Vrouw van Marokkaanse expat gearresteerd voor overspel in Nador
Lamine Yamal baalt: geen auto van FC Barcelona
Trouwen via TikTok: Marokkaanse fkih maken het mogelijk
Forbes plaatst Marokkaanse banken tussen grootste ter wereld
Marokkaanse douaneregels voor auto-overdracht diaspora
Marokkaans Ayoub bakt beste pizza ter wereld
Forbes plaatst Marokkaanse banken tussen grootste ter wereld
Marokko’s auto-industrie groeit, Spanje onder druk
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje