5 juli 2014 - 23:25 - Economie
Casablanca heeft de bouw van een zwevende monorail opgegeven. Het stadsbestuur kondigde eerder deze week aan dat het project te duur is en zal worden vervangen door nieuwe tramroutes.
Burgemeester Mohamed Sajid verklaarde tijdens een persconferentie dat de vele haalbaarheidsstudies die sinds 2007 werden uitgevoerd, hebben aangetoond dat het project financieel onuitvoerbaar was.
Vooral de bouwwerken op de boulevards Zerktouni en Driss El Harti en de bouw van onderhoud- en werkplaatsen voor de monorail brachten problemen op.
De monorail wordt vervangen door vier nieuwe tramlijnen van ruim 80 km. De tram zal onder meer in de wijken Moulay Rachid, Ain Sebaâ en Oulfa rijden. Ook zal Casablanca investeren in hoogwaardig openbaar vervoer, door de aanleg van aparte busbanen.
De beslissing wordt definitief na een stemming op de volgende vergadering van de Stadsraad van Casablanca dat deze maand gepland staat.
Het besluit om de monorail op te geven werd zonder overleg met de raadsleden genomen. Stadsraadslid Mustapha Rahine reageerde woedend.
"Deze beslissing werd niet genomen door de raadsleden. We vernamen het net zoals iedereen via de pers. Het is een belediging om dit via kranten te weten te komen.", aldus Rahine aan TelQuel.
Volgens Rahine werden er grote sommen geld verspild in haalbaarheidsstudies. De stad zou daar ruim 10 miljoen dirham aan hebben besteed. Ook oordeelt hij dat de komende stemming enkel voor de vorm zal zijn omdat de beslissing "reeds hogerop" werd genomen.
De beslissing om de bouw van de monorail te stoppen was totaal onverwacht. De Stadsraad van Casablanca had onder meer de route van de monorail goedgekeurd en Casa Transport, bedrijf dat de tram beheert en ook voor de monorail zou zorgen, had reeds een lijst van nieuwe haltes opgesteld.
Volgens deze lijst moest de monorail langs de Hassan II moskee, Hay Moulay Rachid, Sidi Bernoussi, de boulevards Driss El Harti, Zerktouni en Mohamed VI, Al-Fida Mers-Sultan, Sbata en uiteindelijk Sidi Othman rijden. Beter nog, in december 2013 had Burgemeester Sajid aangekondigd dat de studies afgerond waren en dat ook de investeringen bijna binnen waren. De bouwwerken moesten in 2014 van start gaan en drie jaar duren.
Marokkaanse en Nederlandse vrouwen sterven door explosie in Spaanse bar
Tetouan sluit vieze fastfoodzaken
Weer vrouw aangerand op straat in Tanger: publieke woede groeit
Vijgcactus in Marokko is onbetaalbare luxe geworden
Marokko waarschuwt: opgelet met wat je eet!
Turkse fiscus zoekt Hakim Ziyech
Marokkaanse auto-industrie onder druk: export daalt
Marokko bereidt grote economische hervorming voor
Turkije wil LNG-terminal leveren voor Nador West Med
Marokko en Oekraïne sluiten deal in Istanbul
Marokko en Turkije sluiten cruciale overeenkomsten
Chinese export domineert handel met Marokko
Marokkaanse belastingdienst boekt flinke winst
Duitse Benteler bouwt nieuwe fabriek in Marokko