23 mei 2013 - 17:00 - Economie
Frankrijk wil koste wat het koste de nieuwe monorail in Casablanca bouwen. De werken moeten volgend jaar beginnen.
Volgens een bron van Al Massae wenst de stad Casablanca zelf ook een samenwerking met Frankrijk aan te gaan in alle stadsvervoer-projecten.
De winnaars van de aanbesteding voor de haalbaarheidsstudies worden eind mei bekend gemaakt.
De nieuwe monorail zal tot 400.000 passagiers per dag kunnen vervoeren, terwijl dat voor de tram in Casablanca ’slechts’ 250.000 is.
De keuze van een monorail werd bepaald door zijn milieuvriendelijkheid en het architecturaal en stedenbouwkundig aspect van Casablanca. Ook het hoge rendement en de relatief redelijke prijs speelden een rol.
De monorail, dat 8 à 9 miljard dirham zal kosten, zal naar verwachting in 2018 in gebruik worden gezet. De monorail gaat op 18 km rijden tussen Maarif en Sidi Moumen.
Turbo voor de rechter voor moord op echtgenoot Rym Fikri
H&M goes Marrakech in nieuwe collectie
Megaproject gaspijpleiding Marokko-Nigeria start in Dakhla
Marokkanen in opstand tegen zomertijd
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Racisme in België live op televisie onthuld
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?