23 mei 2013 - 17:00 - Economie
Frankrijk wil koste wat het koste de nieuwe monorail in Casablanca bouwen. De werken moeten volgend jaar beginnen.
Volgens een bron van Al Massae wenst de stad Casablanca zelf ook een samenwerking met Frankrijk aan te gaan in alle stadsvervoer-projecten.
De winnaars van de aanbesteding voor de haalbaarheidsstudies worden eind mei bekend gemaakt.
De nieuwe monorail zal tot 400.000 passagiers per dag kunnen vervoeren, terwijl dat voor de tram in Casablanca ’slechts’ 250.000 is.
De keuze van een monorail werd bepaald door zijn milieuvriendelijkheid en het architecturaal en stedenbouwkundig aspect van Casablanca. Ook het hoge rendement en de relatief redelijke prijs speelden een rol.
De monorail, dat 8 à 9 miljard dirham zal kosten, zal naar verwachting in 2018 in gebruik worden gezet. De monorail gaat op 18 km rijden tussen Maarif en Sidi Moumen.
Zon, zee, strand: Martil herovert zijn kusten
Luchthaven Tetouan wordt fors groter
Vrouw rapper Gims verlaat man én Marrakech
Noord-Marokko worstelt met bedelende kinderen
Royal Air Maroc wil luxe voor iedereen
Eeuwen na Al-Andalus keert Arabisch terug in Spanje
Forbes plaatst Marokkaanse banken tussen grootste ter wereld
Marokko’s auto-industrie groeit, Spanje onder druk
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje