23 mei 2013 - 17:00 - Economie
Frankrijk wil koste wat het koste de nieuwe monorail in Casablanca bouwen. De werken moeten volgend jaar beginnen.
Volgens een bron van Al Massae wenst de stad Casablanca zelf ook een samenwerking met Frankrijk aan te gaan in alle stadsvervoer-projecten.
De winnaars van de aanbesteding voor de haalbaarheidsstudies worden eind mei bekend gemaakt.
De nieuwe monorail zal tot 400.000 passagiers per dag kunnen vervoeren, terwijl dat voor de tram in Casablanca ’slechts’ 250.000 is.
De keuze van een monorail werd bepaald door zijn milieuvriendelijkheid en het architecturaal en stedenbouwkundig aspect van Casablanca. Ook het hoge rendement en de relatief redelijke prijs speelden een rol.
De monorail, dat 8 à 9 miljard dirham zal kosten, zal naar verwachting in 2018 in gebruik worden gezet. De monorail gaat op 18 km rijden tussen Maarif en Sidi Moumen.
Toekomst sterspelers Marokko baart bondscoach zorgen
Controverse rond Algerijnse scheidsrechter en Royal Air Maroc
Achraf Hakimi en Imaan Hammam in koppel?
België waarschuwt reizigers voor Marokko
Vader Lamine Yamal voor de rechter, dubbele rol in steekpartij
Fikse boete voor man die uitkering ontving tijdens vakantie in Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter
Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen
Marokko’s kostelijke strijd om oogsten te redden
Russische diesel via Marokko naar Spanje gesmokkeld
Slim belasting besparen op je woning in Marokko
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko
Hollands groen verovert Marokko!