Zoeken

Nederland reageert op fraude bij visumafspraken in Marokko

13 november 2022 - 16:00 - Wereld

©

Marokkanen die naar Nederland willen reizen, ondervinden problemen bij het maken van een visumafspraak. Er zijn fraudeurs actief die de beschikbare afspraken blokkeren, om ze daarna illegaal door te verkopen. PvdA-Tweede Kamerlid Kati Piri stelde Kamervragen aan minister Wopke Hoekstra van Buitenlandse Zaken, met betrekking tot het NOS-bericht "Marokkanen ’ten einde raad’ door problemen en fraude bij visa".

Volgens het bericht wordt de behandeltermijn van 15 kalenderdagen voor visumaanvragen vaak overschreden, maar minister Hoekstra benadrukt vooral het feit dat deze termijn in in het merendeel van de ingediende visumaanvragen juist wel wordt gerespecteerd. De vraag naar visa voor kort verblijf voor het Schengengebied neemt echter snel toe sinds het einde van de coronacrisis. Daardoor zijn volgens hem de wachttijden om een afspraak te maken voor het aanvragen van een visum langer geworden.

Lees ook: Een derde Schengenvisa-aanvragen Marokkanen afgewezen

Hoekstra geeft toe dat het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken en de Nederlandse ambassade in Marokko eindverantwoordelijk blijven voor Nederlandse visumaanvragen. Daarom wil het ministerie graag de personele behandelcapaciteit opvoeren, om in de aanvraagbehoefte te kunnen voorzien. Maar "de krapte op de arbeidsmarkt en de opleiding van nieuwe medewerkers zijn daarbij uitdagingen, waardoor dit helaas langer duurt dan gehoopt", aldus Hoekstra.

Marokkanen missen hierdoor belangrijke familieaangelegenheden zoals verjaardagen, bruiloften en begrafenissen. "Het ministerie betreurt het ongemak en de teleurstelling die dit kan veroorzaken. In het geval van begrafenissen of andere noodsituaties zet het ministerie zich op basis van humanitaire gronden in om de visumaanvraag met spoed te behandelen", zegt de minister.

Lees ook: Marokkaanse HCP en Nederlandse CBS versterken samenwerking

Er zijn ook technische maatregelen getroffen om te voorkomen dat commerciële partijen afspraken reserveren om ze vervolgens door te verkopen. Zo moet een afspraak direct op naam gemaakt worden en kan de naam achteraf niet meer aangepast worden in het systeem. Wordt een afspraak geannuleerd, dan wordt deze niet meer direct vrijgegeven, maar op een willekeurig moment. Ook is het niet meer mogelijk om ’blokreserveringen’ te maken. De maatregelen hebben het probleem niet volledig opgelost, maar er wordt momenteel nog aan andere technische maatregelen gewerkt om de problematiek verder terug te dringen.

Bladna.nl