Marokko: ministerie van Binnenlandse zaken verbiedt Facebook en WhatsApp
Ambtenaren van het Marokkaanse ministerie van Binnenlandse zaken mogen geen elektronische berichtendiensten zoals Facebook Messenger en WhatsApp meer gebruiken.
13 mei 2019 - 17:30 - Marokko
De Marokkaanse regering werkt momenteel aan een nieuwe wet om ambtenaren te beschermen die malversaties en fraudegevallen waarvan ze getuige zijn, willen aangeven.
Minister Mohammed Benabdelkader van Openbare dienst en Modernisering van de administratie vertelde aan La vie eco dat er sinds een vijftiental dagen aan de wet wordt gewerkt.
Volgens hem is deze wet noodzakelijk en maakt deel uit van de uitvoering van het Verdrag van de Verenigde Naties tegen corruptie dat Marokko in 2007 heeft ondertekend. Landen die het verdrag hebben ondertekend moeten maatregelen treffen om klokkenluiders te beschermen.
De bewindsman stelt dat "ambtenaren gewoonlijk twijfelen wanneer ze misdrijven willen aangeven, uit vrees te worden geschorst of gestraft". De actuele wet beschermt hen niet. Erger nog, ze riskeren sancties omdat ze de geheimhoudingsplicht schenden.
Lees meer
Ambtenaren van het Marokkaanse ministerie van Binnenlandse zaken mogen geen elektronische berichtendiensten zoals Facebook Messenger en WhatsApp meer gebruiken.
De Marokkaanse commissie voor de bescherming van persoonlijke gegevens CNDP, heeft eind vorige week een verklaring gepubliceerd waarin wordt aangekondigd dat Facebook bereidt is...
In Marokko wordt intimidatie sinds afgelopen vrijdag met een celstraf en een boete gestraft. Een nieuwe wet over intimidatie tegen vrouwen werd in het staatsblad gepubliceerd.
De Marokkaanse overheid heeft naar schatting 100.000 spookambtenaren op een totaal van 800.000 ambtenaren.
Meerdere politieverantwoordelijken in Marrakech zijn door de baas van de DGSN gestraft nadat de identiteitsgegevens van een travestiet die op 1 januari na een verkeersongeval...