Zoeken

Marokko pakt online oplichting aan

10 december 2024 - 13:00 - Marokko

©

De snelle groei van e-commerce in Marokko gaat gepaard met een zorgwekkende toename van conflicten tussen consumenten en webwinkels. Om dit probleem aan te pakken, wil de Marokkaanse overheid de wetgeving aanscherpen en online handelspraktijken beter reguleren.

Volgens overheidscijfers werden in 2023 meer dan 2400 klachten geregistreerd, waarvan ongeveer een vijfde betrekking had op online aankopen. Consumenten klagen over producten die niet overeenkomen met de beschrijving, problemen met het uitoefenen van hun herroepingsrecht, moeilijkheden met terugbetalingen en vertraagde leveringen.

Lees ook: Nieuwe regelingen voor e-commerce in Marokko

Bouazza Kherrati, voorzitter van de Marokkaanse Consumentenbond (FMDC), waarschuwt dat het aantal geregistreerde klachten slechts het topje van de ijsberg is. "Veel consumenten kennen hun rechten niet of zien af van het indienen van een klacht", zegt hij. Hij wijst op het gebrek aan regulering van online marktplaatsen op sociale media, waar veel misbruik plaatsvindt.

Minister van Industrie en Handel Ryad Mezzour erkent de ernst van de situatie en kondigt maatregelen aan om de wetgeving te moderniseren. De huidige wetgeving dateert uit 2000 en is niet meer toereikend. De nieuwe regels moeten de verplichtingen van webwinkels verduidelijken en de bescherming van consumenten verbeteren.

Lees ook: Russische online goksite is financiële ramp voor Marokkaanse schatkist

De overheid wil ook rechters en advocaten trainen in de nieuwe wetgeving. Kherrati benadrukt dat de maatregelen ook moeten gelden voor online verkoopplatforms op sociale media. Hij pleit voor de heractivering van een wetsvoorstel voor een digitale code, dat al meer dan tien jaar op de plank ligt.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team