17 september 2025 - 14:40 - Marokko
In 2024 heeft Marokko zijn positie als belangrijke speler op de regionale vrachtwagenmarkt verstevigd. Volgens een studie van Indexbox importeerde het land 43.000 vrachtwagens, wat neerkomt op 11% van de totale import in de regio Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA). Deze groei, die jaarlijks met 9,6% toeneemt, maakt Marokko tot een van de meest dynamische markten in de regio.
Marokko, dat een consumptie van 77.000 vrachtwagens heeft, staat hiermee op de derde plaats in de MENA-regio, achter Turkije (322.000) en Saoedi-Arabië (115.000). Het land verbruikte in 2024 10% van de vrachtwagens in de regio, en de jaarlijkse volumegroei van 9,6% is opmerkelijk, vooral in vergelijking met de meer bescheiden groei van Saoedi-Arabië (1,4%) en de daling van Irak (-3,3%).
Lees ook: Amerikaanse vrachtwagenbouwer start productie in Marokko
In 2024 bereikte de totale import van de MENA-regio 393.000 vrachtwagens, met een waarde van 11,1 miljard dollar. Met 43.000 geïmporteerde eenheden staat Marokko op de derde plaats van de importeurs, na Turkije (101.000) en Saoedi-Arabië (69.000). De gemiddelde importprijs in de regio daalde naar 28.000 dollar per vrachtwagen. De export van de MENA-regio, gedomineerd door Turkije, bereikte 249.000 eenheden.
Lees ook: X6000, eerste ’made in Morocco’ vrachtwagen
De regionale productie, met een totaal van 597.000 vrachtwagens in 2024, wordt voor 76% geconcentreerd in Turkije. Iran volgt met 13%, terwijl Marokko 17.000 eenheden produceerde, wat 2,9% van het totaal is. De studie van Indexbox stelt dat de afhankelijkheid van import in veel landen, inclusief Marokko, aantoont dat de lokale productie de toenemende vraag niet kan bijbenen.