30 juni 2024 - 20:10 - Marokko
De populaire frisdrank La Cigogne, die in 1997 van de Marokkaanse markt verdween, keert deze zomer terug. Na bijna 70 jaar de harten van Marokkanen te hebben veroverd, viel het merk ten prooi aan de mondialisering. Nu blaast het Marokkaans frisdrankbedrijf SBM het merk nieuw leven in.
Op 23 juni kondigde SBM de terugkeer van een frisdrankmerk aan, maar details bleven geheim. Vandaag is duidelijk dat het om de iconische La Cigogne gaat, ooit geliefd bij alle lagen van de Marokkaanse bevolking. Het verhaal begon in 1929 toen Brasserie Glacière Internationale (BGI) het merk patenteerde.
Lees ook: Marokko: frisdrank wordt duurder
In de jaren 70 domineerden La Cigogne en Judor, een andere frisdrank van BGI, de markt, naast internationale reuzen als Coca-Cola en Pepsi. Na de zogenaamde ’Marokkanisatie-wet’ in 1973 en de daaropvolgende overname door SNI, verschoof de focus naar internationale merken. Dit leidde tot de verdwijning van La Cigogne in 1997.
Lees ook: Pepsi-reclame met Messi, Pogba en Ronaldinho in Marokko (video)
Nu, in 2024, wil SBM La Cigogne nieuw leven inblazen, zowel in blikjes als in flessen. De lancering staat gepland voor juli.
Marokkaanse vastgoedsector in diepe crisis
Deal met Brazilië: Marokko koopt KC-390 millennium
Marokko bespreekt visumplicht voor Europeanen
Gezochte crimineel houdt opzichtig huwelijk in Nador
Gendarme gedood door doorrijder in Marokko
Nieuw hitterecord in Marokko: 50°C
Marokkaanse vastgoedsector in diepe crisis
Deal met Brazilië: Marokko koopt KC-390 millennium
Marokko bespreekt visumplicht voor Europeanen
Gezochte crimineel houdt opzichtig huwelijk in Nador
Gendarme gedood door doorrijder in Marokko
Nieuw hitterecord in Marokko: 50°C
Aandeelhouders onthullen groot fraudesysteem in Marokko
Invloedrijke figuren betrokken bij miljardenfraude met gemeentegrond in Marokko