10 september 2024 - 14:40 - Economie
De aanleg van de hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech is in volle gang, en zowel Frankrijk als China hebben belangrijke contracten in de wacht gesleept.
Het Chinese staatsbedrijf China Railway NO.4 Engineering (CREC 4) zal het eerste deel van de civiele werken uitvoeren, terwijl het Franse consortium Egis-Systra-Novec de strategische opdracht heeft gekregen om het Marokkaanse spoorwegbedrijf ONCF te adviseren bij de uitbreiding van de hogesnelheidslijn naar Marrakech.
Lees ook: HSL Kenitra-Marrakech: Chinezen aan het roer
Maar hoe komt het dat Frankrijk en China erin slagen om de concurrentie te overtreffen? Volgens Youssef Guerraoui Filali, voorzitter van het Marokkaanse Centrum voor Governance en Management, hebben beide landen hoge kwaliteitsnormen die hen in staat stellen om effectief te concurreren voor grote contracten. Hoewel de historische banden met Frankrijk en China sterk zijn, is de toekenning van deze contracten vooral gebaseerd op de kwaliteit van de ingediende offertes, in overeenstemming met de Marokkaanse criteria. Hij benadrukt dat Marokko een transparante juridische procedure hanteert voor openbare aanbestedingen, waarbij het contract wordt toegekend aan de partij met het beste bod, in overeenstemming met de transparant vastgestelde voorwaarden.
Ook economisch analist Ali Ghanbouri bevestigt dat de wet op de overheidsopdrachten voor alle concurrenten geldt en dat degene die aan de voorwaarden voldoet in aanmerking komt voor het contract. Concurrerende landen worden gelijk behandeld, ongeacht de economische, commerciële en politieke betrekkingen die Marokko met deze landen heeft. Het naleven van de specificaties is doorslaggevend. Het contract wordt toegekend op basis van de geschiktheid voor de behoeften van Marokko, de concurrentievoorwaarden in het land en de behoeften van de staat. Dit toont aan dat Marokko geen contracten toekent op basis van vriendjespolitiek.
Het Franse consortium Egis-Systra-Novec won het strategische adviescontract voor de uitbreiding van de hogesnelheidslijn naar Marrakech met een bod van 1,385 miljard dirham, waarmee het het Spaanse studiebureau Ineco (1,309 miljard dirham) versloeg. Egis-Systra-Novec zal de ONCF adviseren over de infrastructuurprojecten van de hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech.
Lees ook: HSL Kenitra-Marrakech: Frankrijk verplettert Spaanse concurrentie
Vorige week kende de ONCF het eerste deel van de civiele werken voor de hogesnelheidslijn Kenitra-Marrakech toe aan het Chinese CREC 4. Dit omvat grondwerken, kunstwerken, herstel van communicatie en omheining. CREC 4, een dochteronderneming van de Chinese CRRC Group, ’s werelds grootste fabrikant van rollend spoorwegmaterieel, diende het laagste bod in van 3,4 miljard dirham.
Controverse rond Algerijnse scheidsrechter en Royal Air Maroc
Achraf Hakimi en Imaan Hammam in koppel?
België waarschuwt reizigers voor Marokko
Vader Lamine Yamal voor de rechter, dubbele rol in steekpartij
Fikse boete voor man die uitkering ontving tijdens vakantie in Marokko
Geen schaduw, wel palmbomen: kritiek in Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter
Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen
Marokko’s kostelijke strijd om oogsten te redden
Russische diesel via Marokko naar Spanje gesmokkeld
Slim belasting besparen op je woning in Marokko
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko
Hollands groen verovert Marokko!