9 mei 2013 - 15:46 - Economie
Brandstofsmokkel tussen Algerije en Marokko kent, sinds de prijsstijging van benzine in Marokko, een sterke toename. Marokkaanse olieprofessionals vrezen voor hun toekomst.
Smokkelaars kopen de brandstof volkomen legaal in de Algerijnse Tlemcen. Pas tegen de avond vertrekken ze met speciaal ingerichte auto’s met dubbele tanken naar Marokko. in Bab El Assa nabij Maghnia, steken Algerijnen en Marokkanen de officieel sinds 1994 gesloten grens over, voor de onverschillige politie- en douaneagenten.
Op enkele meters van de Marokkaanse grens staat een souk, waar smokkelaars van beide landen hun waren verhandelen. Ook daar gebeurt alles onder het oog van Marokkaanse soldaten.
Behalve Oujda, wordt smokkelbrandstof ook verkocht in Al Hoceima, Taounate, Fez en Meknes. Soms gaan smokkelaars nog verder naar steden zoals Rabat en Kenitra. In Oujda bijvoorbeeld, is er geen andere keuze dan smokkelbrandstof te kopen. In tankstations kost een liter diesel namelijk 8,15 dirham, bij smokkelaars is dat slechts 5 dirham, waardoor de meeste tankstations failliet gaan.
Youssef Aherdan, voorzitter van de Marokkaanse vereniging van olieprofessionals, vertelde aan onze Franse versie Bladi.net dat de sector bijna een miljard dirham (-40%) heeft verloren aan smokkelbrandstof. Ook de douane verliest er jaarlijks 350 miljoen dirham aan.
In Algerije worden de verliezen geraamd op 400 miljoen dirham. Ondanks de sociaal-economische impact, zijn beide landen weinig bereid tegen de smokkel te strijden. De gesloten grenzen en een gebrek aan politieke wil zijn hier de oorzaak van.
Marokkaanse ’halal datingapp’ stuit op kritiek
Zwicht Azeddine Ounahi voor Saoedische miljoenen?
De subtiele sneer van Fouzi Lekjaâ naar Walid Regragui
Marokkaanse citrusproductie daalt alarmerend
Leider Mocro Maffia op de vlucht, koninklijke familie Nederland bezorgd
WK 2030: Marokko verwacht enorme economische boost
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld
Air Algérie haalt Royal Air Maroc in
Koffieprijzen krijgen bittere nasmaak in Marokko