25 december 2020 - 13:40 - Economie
De minister van Transport, Logistiek en Water, Abdelkader Amara, heeft dinsdag aan de Tweede Kamer laten weten dat er 40 miljard dirham nodig is voor de aanleg van een hogesnelheidslijn (HSL) tussen Kenitra en Marrakesh.
De lijn tussen Kenitra en Marrakesh is onderdeel van het "spoorwegenprogramma 2040". Ook de aanleg van een hogesnelheidsverbinding tussen Marrakesh en Agadir is onderdeel van dit programma. Voor de aanleg van de verbinding tussen de populaire badplaats en de Rode Stad zou ongeveer 50 miljard dirham nodig zijn, meldde de minister aan de parlementariërs.
Voor de uitvoer van het hele programma is er een budget nodig van 100 miljard dirham. Volgens minister Amara worden er momenteel vooral technische studies uitgevoerd naar de aanleg van de lijn tussen Marrakesh en Agadir.
Net als bij de aanleg van de hogesnelheidsverbinding tussen Tanger en Casablanca, zal Frankrijk een flinke hand hebben in de verdere financiering van het spoorwegenprogramma 2040. Marokko heeft ook nog de optie om zich tot China te wenden om de financiering rond te krijgen. De Chinezen hebben bij meerdere gelegenheden laten weten bij te willen dragen aan het project. Marokko is wel verplicht om Chinese treinen aan te kopen als er een deal wordt gesloten met Chinese investeerders.
Gevangenis Nador onder vuur na sterfgevallen
Europa weigert Marokkaanse paprika’s
Donegi Abena aast op revanche: "Khbabez won onreglementair"
Ryanair zet Air Arabia onder druk in Marokko
VK waarschuwt opnieuw voor reizen naar Marokko
Wapendeal VS-Marokko maakt Algerije boos
Marokko: cafés onder druk
Marokko verwelkomt nieuwe luchtvaartmaatschappij
Dit gaat de tunnel tussen Marokko en Spanje kosten
SDX Energy start productie gas in Marokko
Spanje verliest grote investering aan Marokko
Marokko jaagt op Airbnb-inkomsten
Europese Investeringsbank leent miljard euro aan Marokko
Dirham daalt ten opzichte van euro