30 mei 2015 - 13:58 - Economie
De bouw van de Al Noor toren in Casablanca gaat niet door. In plaats daarvan zal de wolkenkrabber van 114 verdiepingen en 540 meter hoog waarschijnlijk in Tanger worden gebouwd.
Reden van de verplaatsing is de terughoudendheid van de plaatselijke autoriteiten in Casablanca. Het project van sjeik Tarek Mohammed bin Laden, CEO van de Saoedische groep Middle East Development, zal ruim 1,5 miljard dollar kosten.
De wolkenkrabber krijgt kantoren, businesscentra, tentoonstellingszalen, winkels, een 7 sterren hotel met meer dan 200 suites, 2000 m² gewijd aan spa en fitness, een kunstgalerij, speelruimtes en restaurants.
Volgens Amédée Santalo, ontwerper van de toren en adviseur van sjeik Tarek Mohammed bin Laden, zijn er "moeilijkheden met het verkrijgen van de bouwvergunningen en met de impact van de toren" op de Anfa wijk in Casablanca. "Ze (de plaatselijke autoriteiten) vertelden ons dat het project in Anfa niet de gewenste resultaten zal leveren. Daarbij komen ook de gevolgen op het stedelijke beheer".
"We hebben daarom gekozen om het project naar de vrije zone van Tanger te verplaatsen. Er is ruimte genoeg en de zone heeft veel succes. Tanger groeit en de positieve reactie van de autoriteiten is een pluspunt", aldus Santalo.
Er blijft echter een probleem met het reglement van de vrije zone. Het is namelijk niet toegestaan om op éénzelfde plek hotels, winkels, kantoren en restaurants te hebben. De groep voert daarom druk uit om de regelgeving te laten aanpassen. Of dat lukt weten we in de komende maanden.
Boabdil El Chico: de laatste Sultan van Al-Andalus
Marokkaanse diaspora profiteert massaal van nieuwe woonhulp in Marokko
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Moderne Amerikaanse pantserwagens voor Marokko
Marrakech zet offensief in tegen criminaliteit
Burgemeester Karim Bouamrane prijkt op voorpagina New York Times
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht