3 juli 2025 - 16:20 - Economie
De Chinese technologiereus Xiaomi zet een belangrijke stap in Marokko: acht jaar nadat de producten er werden geïntroduceerd, opent het bedrijf een eigen dochteronderneming. Deze strategische zet markeert een nieuwe fase in de verovering van de Marokkaanse markt door de wereldwijde nummer drie in smartphones.
De nieuwe entiteit, genaamd Xiaomi Morocco, komt onder leiding van Qinglin Liu. Zij werkte eerder voor Huawei en is sinds 2020 bij Xiaomi, waar ze de afgelopen twee jaar al countrymanager voor Marokko was. Het is nog niet duidelijk welke strategie de dochteronderneming precies zal volgen. Xiaomi Morocco zou producten direct kunnen importeren en distribueren via eigen kanalen, zoals concurrent Samsung dat doet. Een andere optie is dat het bedrijf zich richt op commerciële en marketingactiviteiten ter ondersteuning van lokale distributeurs, vergelijkbaar met HP en Xerox.
Lees ook: Tesla vestigt zich in Marokko met mega fabriek
In slechts vijftien jaar heeft Xiaomi zich opgewerkt tot de top drie van smartphonefabrikanten wereldwijd. In 2024 verkocht het bedrijf 168,6 miljoen eenheden, een indrukwekkende stijging van 15% ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit heeft geleid tot een wereldwijd marktaandeel van 14% en een omzet van bijna 40 miljard euro. Xiaomi snoept hiermee consistent marktaandeel af van zijn grootste concurrenten, Samsung en Apple.
Spanje onvoorbereid op druk van Marokko
Nasser Zefzafi in Al Hoceima met doodzieke vader
Vier Marokkaanse fysici in wereldtop
Vrouw probeert vliegtuigdeur te openen op vlucht naar Marokko
Marokko verslaat Senegal en plaats zich voor finale
Hamza Igamane weigert te spelen, club woedend
Boycot doet Danone wankelen in Marokko
Goed nieuws voor Marokkaanse economie: dirham stijgt
TotalEnergies verkiest Marokko, onvrede in België
Turkse export van machines naar Marokko groeit fors
Grote Spaanse groep verlaat Marokko
Miljardenverlies voor Marokko door fraude met douanepapieren
Marokko koopt meeste Tunesische dadels op
Geld meenemen naar Marokko? Let op!