5 juni 2025 - 07:00 - Economie
Stellantis past zijn productiestrategie aan en Marokko speelt hierin een belangrijke rol. Het bedrijf kiest voor een nieuwe aanpak die zowel economische voordelen biedt als de productie van elektrische voertuigen stimuleert. Deze verschuiving heeft directe gevolgen voor de locaties in Spanje en Marokko.
Stellantis is van plan om de elektrische versie van de Citroën C4 te gaan produceren in zijn fabriek in Kenitra, Marokko. De productie van de Citroën C4 met een verbrandingsmotor blijft wel in de fabriek in Villaverde, Madrid. Deze beslissing past in een bredere strategische herziening van de platformen die Stellantis gebruikt, en is ingegeven door de behoefte aan industriële efficiëntie, zo meldt La Tribuna de Automoción.
Lees ook: Marokkaanse auto-export keldert, miljardenverlies
In plaats van de STLA Small, die exclusief voor elektrische voertuigen is ontworpen, aan te passen voor verbrandingsmotoren – wat duurder zou zijn – heeft de autofabrikant gekozen voor een grondige structurele aanpassing van de huidige CMP-basis. Deze aanpassing maakt het mogelijk om hybride modellen te huisvesten die qua carrosserie identiek zijn aan de elektrische varianten. Deze strategische keuze komt ten goede aan de fabriek in Villaverde, Madrid, die de assemblage van de Citroën C4 met verbrandingsmotor kan voortzetten. De Marokkaanse fabriek in Kenitra zal daarentegen de nieuwe generatie van de elektrische C4 huisvesten, wat de strategische rol van Marokko binnen de productiestructuur van Stellantis aanzienlijk vergroot. "Wij zijn ervan overtuigd dat Marokko een robuuste industriële basis vormt om onze Europese koers te ondersteunen," verklaarde een woordvoerder van Stellantis.
Lees ook: Marokko verslaat Algerije in race om autoproductie
Antonio Filosa, de toekomstige algemeen directeur van de groep vanaf 23 juni, benadrukte echter tijdens een recent bezoek aan Vigo dat "Spanje een pijler blijft van ons productieve apparaat. De industriële volwassenheid van Vigo is daarvan een sprekend voorbeeld." In 2024 assembleerde Stellantis 981.000 voertuigen in Spanje.
Prins Moulay Rachid op spoedtop in Qatar
Het verhaal van Marokkaanse Nada, die als 9-jarige door een sekte werd ontvoerd
Luxeleven Redouan wordt zijn ondergang in België
Marokko mikpunt van lastercampagne op TikTok?
Redouan Achergui krijgt 30 jaar cel voor moord op Yentl Heylen
Dieven in Marokko imiteren ’La Casa de papel’
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden
Historische prijsdaling olijfolie in Marokko
Marokko krijgt (eindelijk) toegang tot Amerikaanse vismarkt
Marokko blokkeert lading runderen, duizenden dieren vast in haven