Leider Polisario spreekt opnieuw over oorlog met Marokko
Mohamed Abdelaziz, leider van de Polisario-beweging, heeft in een brief aan de Verenigde Naties opnieuw over de mogelijkheid van een gewapend conflict met Marokko gesproken.
23 februari 2016 - 17:56 - Marokko
Mohamed Abdelaziz, secretaris-generaal van de Polisario, beweging voor de onafhankelijkheid van de Sahara, werd door een onderzoekcentrum in Marokko uitgenodigd voor een conferentie over de Sahara.
De organisators willen tijdens de ontmoeting aan alle partijen betrokken bij de Sahara-kwestie de kans geven om hun standpunt uit te leggen.
De conferentie staat van 8 tot 10 april gepland. Ruim 200 voor- en tegenstanders van de soevereiniteit van Marokko op de Sahara werden uitgenodigd.
Ahmed Slimani, voorzitter van het onderzoekcentrum, vertelde aan persagentschap EFE dat hij van de autoriteiten de belofte heeft gekregen dat Mohamed Abdelaziz niet zal worden lastiggevallen als hij de uitnodiging aanvaardt.
Aminatou Haidar en meerdere Algerijnse verantwoordelijken werden eveneens uitgenodigd.
Lees meer
Mohamed Abdelaziz, leider van de Polisario-beweging, heeft in een brief aan de Verenigde Naties opnieuw over de mogelijkheid van een gewapend conflict met Marokko gesproken.
De secretaris-generaal van de Verenigde Naties heeft in een brief aan Polisario-baas Mohamed Abdelaziz zijn « sterke emoties » geuit na zijn bezoek van afgelopen maart aan Tindouf.
In Laayoune heeft een pro-Polisario vereniging voor de onafhankelijkheid van de Sahara een kantoor geopend. De vereniging had vorig jaar al toestemming gekregen van de...
Net zoals het Polisario bereidt Marokko zich voor op een gewapend conflict in de Sahara en aan de grenzen met Algerije. Oorzaak daarvan zijn de recente spanningen tussen het...
Algerije wordt er opnieuw van beschuldigd druk uit te oefenen op de leiders van de Polisario beweging zodat er geen onderhandelingen met Marokko komen.