24 februari 2025 - 17:00 - Marokko
Abdelouafi Laftit, de Marokkaanse minister van Binnenlandse Zaken, is druk bezig met de implementatie van een nieuw model voor het beheer van het openbaar vervoer. Het doel is om de sector te reorganiseren en efficiënter te laten functioneren.
De hervorming (2025-2029) is erop gericht de financiële lasten voor de lokale overheden te verlichten en tegelijkertijd de continuïteit en verbetering van de openbare dienstverlening te waarborgen. De kern van de transformatie is een duidelijke scheiding tussen investeringen in infrastructuur en de dagelijkse exploitatie van de diensten. Dit is alleen mogelijk door een samenwerking tussen het ministerie van Binnenlandse Zaken, de lokale overheden en diverse publieke en semi-publieke instellingen.
Lees ook: Marokko vernieuwt verkeersregels en belooft zware straffen
Deze aanpak is gebaseerd op nauwere samenwerking en is gericht op het bundelen van middelen en het invoeren van een strenger bestuur van de sector, meldt Barlamane. Er wordt gestreefd naar het voorzien van steden van de nodige uitrusting en tegelijkertijd een efficiënte opvolging van de exploitatie ervan te waarborgen.
Het project, met een totale kostprijs van bijna 11 miljard dirham, omvat de exploitatie van bussen, de aanleg en uitrusting van stations, de installatie van slimme palen, de invoering van een gecentraliseerd systeem voor de verkoop van vervoerbewijzen, de ontwikkeling van onderhoudsfaciliteiten en de verbetering van de toegankelijkheid en integratie van digitale oplossingen om het verkeer vlotter te laten verlopen en het gebruik van openbaar vervoer te vergemakkelijken.
Lees ook: Marokko investeert in busstations van de toekomst
Het beheer van dit systeem wordt toevertrouwd aan 37 gedelegeerde autoriteiten. Zij zijn verantwoordelijk voor het toezicht op de activiteiten en het bewaken van de naleving van de contractuele verplichtingen van de exploitanten. Het ministerie van Binnenlandse Zaken is verantwoordelijk voor de aankoop van de nieuwe voertuigen. De gedelegeerde autoriteiten behouden een zekere mate van flexibiliteit in de keuze van de exploitanten en de vaststelling van de exploitatie modaliteiten.
Marokkanen in opstand tegen zomertijd
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Marokkanen in opstand tegen zomertijd
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Veel vluchten naar Marokko geannuleerd
Marokko en Algerije wedijveren ook over militair budget
Douanier in joggingbroek! Marokko kijkt verbaasd
Nador maakt van Kariat Arekmane vakantieparadijs
Cannabisthee? Marokko lanceert commercialisering