24 januari 2025 - 17:10 - Economie
Marokko heeft grote ambities voor de spoorwegsector. Minister van Transport en Logistiek Abdessamad Kayouh, presenteerde in het parlement een strategisch plan ter waarde van 400 miljard dirham. Daarin sprak hij over de mogelijkheid om vanaf 2040 treinstellen te exporteren naar Europa en Afrika.
Tijdens een toespraak voor de Commissie voor Infrastructuur, Energie en Mijnen presenteerde Kayouh dinsdag het Marokkaanse spoorwegplan voor 2040, meldt Hespress. Dit plan, ontwikkeld met input van diverse partijen, omvat projecten om het huidige spoorwegnet te versterken en de efficiëntie ervan te verbeteren. Ook staan er projecten in voor de spoorverbinding van nieuwe havens, in lijn met de nationale strategie voor haven-, industriële en logistieke ontwikkeling.
Lees ook: Marokko investeert 96 miljard dirham voor spoorwegen
Er komen uitbreidingsprojecten met spoorlijnen die een maximale snelheid van 160 km/u halen, richting steden die momenteel niet op het spoorwegnet zijn aangesloten. Hierbij wordt rekening gehouden met de economische efficiëntie van het spoorwegsysteem en de impact ervan op de ruimtelijke ordening. Ook zijn er plannen voor hogesnelheidslijnen tussen belangrijke knooppunten, met snelheden tussen 220 en 320 km/u.
De strategie van het ministerie van Transport en Logistiek rust op drie pijlers. De eerste is industriële activiteit, met de oprichting van een lokale fabriek voor treinen en de ontwikkeling van een netwerk van leveranciers en onderaannemers. De tweede pijler is onderhoud: er komt een samenwerkingsproject tussen fabrikanten en de nationale spoorwegen om regulier en industrieel onderhoud te garanderen en de kosten te beperken. De derde pijler is export. Doel is om de industriële productie te richten op de export naar Afrikaanse en Europese markten.
Lees ook: Marokko gaat eigen treinen produceren
De verwachte economische voordelen van dit plan zijn aanzienlijk. Zo zullen 43 Marokkaanse steden in plaats van de huidige 23 worden aangesloten op het spoorwegnet, en zal 87% van de bevolking toegang hebben tot het spoor, tegen 51% nu. Ook zullen 12 havens en 15 internationale luchthavens op het spoorwegnet worden aangesloten. Deze projecten, die de spoorweginfrastructuur moeten ontwikkelen en de kwaliteit van de dienstverlening moeten verbeteren, zouden zo’n 300.000 banen kunnen opleveren. De investeringen worden geraamd op 96 miljard dirham tot 2030, waarvan 53 miljard dirham bestemd is voor de aanleg van de hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech en de ontwikkeling van regionaal spoorvervoer op het huidige netwerk.
Europese import van Marokkaanse tomaten opgeschort?
Spectaculaire geldregen in Agadir, meerdere arrestaties
Bestbetaalde CEO van België Ilham Kadri stapt op
Marokko verscherpt regels voor Hadj en Omra
Man steekt eigen broer dood na ruzie in Martil
Canadese groep vindt nieuwe goudzone in Marokko
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden
Historische prijsdaling olijfolie in Marokko