18 november 2011 - 09:00 - Wereld
Minder dan een maand na zijn opening, trekt de eerste Lidl winkel van Melilla een groot aantal Marokkaanse toeristen aan, die er massaal komen om goedkopere producten te kopen. Deze consumenten met een hoge koopkracht, zijn een echte meevaller voor een land dat de depressie grenst.
Marokkanen zijn aangetrokken door de lage prijzen en de verscheidenheid van producten die ze kunnen kopen in de Lidl supermarkt. Dat vertelt Javier Mateo, Spaans vice-minister van Toerisme, die het gebrek aan toeristische infrastructuur om deze potentiële klanten te ontvangen, betreurt.
Javier Mateo legt in het dagblad El Faro uit dat Marokkanen die de grens oversteken om hun boodschappen bij Lidl te doen, van de gelegenheid gebruik maken om aankopen te doen in andere winkels van de enclave.
De lokale overheid moedigt de opening van andere winkels zoals Lidl, aan in Melilla, in de hoop nog meer Marokkaanse klanten aan te trekken. Ook zegt minister Mateo nog dat de Nederlandse supermarkt Spar, open sinds oktober in Melilla, de trend niet is in deze tijden van crisis.
In Ceuta wordt Lidl, open sinds 2007, dagelijks belaagd door honderden Marokkaanse klanten die zelfs van het centrum van Marokko komen om te winkelen.
Marokko wil medische vliegtuigen huren
Marokko tweede leverancier van tomaten aan EU na Nederland
Marokko werkt aan nieuw masterplan voor luchthavens
België stuurt een inlichtingenofficier naar Marokko
Zware celstraf voor inbreker wisselkantoor Al Hoceima
Spanje zet AI-drones in om grens met Marokko te controleren
België stuurt een inlichtingenofficier naar Marokko
Spanje zet AI-drones in om grens met Marokko te controleren
Marokkaanse influencer slachtoffer racistische aanval in Parijs
Tunesië organiseert Maghreb-top zonder Marokko
Marokkaanse consul in Den Bosch overleden
Bezorgdheid in Spanje na onverwachte landing officiële Marokkaanse helikopter
Influencer Armani krijgt hulp van Nederland na blind date-schandaal in Marokko
Toestel Royal Air Maroc aan grond door motorstoring in Parijs