18 november 2011 - 09:00 - Wereld
Minder dan een maand na zijn opening, trekt de eerste Lidl winkel van Melilla een groot aantal Marokkaanse toeristen aan, die er massaal komen om goedkopere producten te kopen. Deze consumenten met een hoge koopkracht, zijn een echte meevaller voor een land dat de depressie grenst.
Marokkanen zijn aangetrokken door de lage prijzen en de verscheidenheid van producten die ze kunnen kopen in de Lidl supermarkt. Dat vertelt Javier Mateo, Spaans vice-minister van Toerisme, die het gebrek aan toeristische infrastructuur om deze potentiële klanten te ontvangen, betreurt.
Javier Mateo legt in het dagblad El Faro uit dat Marokkanen die de grens oversteken om hun boodschappen bij Lidl te doen, van de gelegenheid gebruik maken om aankopen te doen in andere winkels van de enclave.
De lokale overheid moedigt de opening van andere winkels zoals Lidl, aan in Melilla, in de hoop nog meer Marokkaanse klanten aan te trekken. Ook zegt minister Mateo nog dat de Nederlandse supermarkt Spar, open sinds oktober in Melilla, de trend niet is in deze tijden van crisis.
In Ceuta wordt Lidl, open sinds 2007, dagelijks belaagd door honderden Marokkaanse klanten die zelfs van het centrum van Marokko komen om te winkelen.
H&M goes Marrakech in nieuwe collectie
Megaproject gaspijpleiding Marokko-Nigeria start in Dakhla
Marokkanen in opstand tegen zomertijd
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
H&M goes Marrakech in nieuwe collectie
Racisme in België live op televisie onthuld
Chaos met pelgrimsvluchten in Saoedi-Arabië: Marokko komt met oplossing
Gasleiding Nigeria-Marokko: VS wil meedoen!
Ryanair in Marokko: droom wordt nachtmerrie
Klaas opgelicht door grote liefde, 85.000 euro verdwenen in Marokko
Marokko redt Spanje van totale black-out na massale stroomuitval
Spaans dorp daagt Chefchaouen uit