18 november 2011 - 09:00 - Wereld
Minder dan een maand na zijn opening, trekt de eerste Lidl winkel van Melilla een groot aantal Marokkaanse toeristen aan, die er massaal komen om goedkopere producten te kopen. Deze consumenten met een hoge koopkracht, zijn een echte meevaller voor een land dat de depressie grenst.
Marokkanen zijn aangetrokken door de lage prijzen en de verscheidenheid van producten die ze kunnen kopen in de Lidl supermarkt. Dat vertelt Javier Mateo, Spaans vice-minister van Toerisme, die het gebrek aan toeristische infrastructuur om deze potentiële klanten te ontvangen, betreurt.
Javier Mateo legt in het dagblad El Faro uit dat Marokkanen die de grens oversteken om hun boodschappen bij Lidl te doen, van de gelegenheid gebruik maken om aankopen te doen in andere winkels van de enclave.
De lokale overheid moedigt de opening van andere winkels zoals Lidl, aan in Melilla, in de hoop nog meer Marokkaanse klanten aan te trekken. Ook zegt minister Mateo nog dat de Nederlandse supermarkt Spar, open sinds oktober in Melilla, de trend niet is in deze tijden van crisis.
In Ceuta wordt Lidl, open sinds 2007, dagelijks belaagd door honderden Marokkaanse klanten die zelfs van het centrum van Marokko komen om te winkelen.
Politicus vast voor vastgoedfraude in Tanger
Belangrijke verbindingsweg in Nador is "een schande"
Marokkaans raadslid doneert lever om tante te redden
Nederlander betrapt met camper vol hasj bij grens Marokko
Rapper Anas en Fidji Ruiz zwaargewond na ongeval in Marokko
Stranden Al Hoceima gekaapt, autoriteiten machteloos
Utrechtse Amir slachtoffer fatbike-drama
Hoensbroekse Yasmin (3) overlijdt na stopzetten behandeling
Palestijnse vlag op joodse profielen, Marokkaanse student veroordeeld
Veel mysterie rond dodelijke val Abdel uit raam in Brussel
Dubai levert rechterhand drugsbaron ’Monte Christo’ uit aan België
Rechtszaak Amsterdam: verdachten brachten vrouwen uit Marokko voor prostitutie
Imam Alkmaar ontslagen na Israël-trip
Oorlogsdreiging: Spaanse ambassadeur waarschuwt voor Marokko