3 oktober 2024 - 08:00 - Economie
Terwijl de Marokkaanse consument zucht onder de hoge kosten van levensonderhoud, profiteren brandstofdistributeurs van de situatie. El Houssine El Yamani, voorzitter van het Nationaal Front voor de Redding van de Samir-raffinaderij en secretaris-generaal van de Nationale Vakbond voor Olie en Gas, roept de overheid op in te grijpen.
In Mohammedia en omgeving liggen de prijzen voor diesel en benzine respectievelijk op 11,80 dirham (+2 dirham) en 13,70 dirham (+2,78 dirham). Ondertussen maken de spelers in de sector aanzienlijke winsten ten koste van de consument. "De winsten blijven hoog, ondanks de verfraaide rapporten van de Mededingingsraad en de pogingen van sommige websites en experts om de Marokkanen te laten wennen aan de exorbitante winsten op brandstoffen", zegt El Yamani. Hij hekelt de "predatie van de koopkracht van de Marokkanen" en stelt dat de winsten in de sector 8 miljard dirham per jaar bedragen.
Lees ook: ’Nauwelijks merkbare’ daling brandstofprijzen in Marokko ondanks lagere olieprijs
El Houssine El Yamani wijst erop dat de huidige dieselprijs slechts voor 38% bestaat uit de kosten van ruwe olie. De overige 60% wordt verdeeld over winstmarges (22%) en de kosten van raffinage, belastingen en transport (38%). Volgens hem kan de overheid de brandstofprijzen verlagen door de winstmarges van distributeurs te beperken, de olieraffinage in Marokko nieuw leven in te blazen door de Samir-raffinaderij te heropenen en de belastingdruk op brandstoffen te verlagen. Zijn vakbond heeft berekend dat als de overheid de brandstofprijzen weer zou reguleren zoals vóór eind 2015, de dieselprijs in de eerste helft van oktober 2024 niet hoger zou zijn dan 9,83 dirham per liter en de benzineprijs niet meer dan 10,92 dirham.
Lees ook: Marokko: parlementslid eist diesel aan 10 dirham
Uit het tweede kwartaalrapport van de Mededingingsraad blijkt dat Marokko in het eerste kwartaal van dit jaar 1,47 miljoen ton diesel en benzine heeft geïmporteerd. Dat is een stijging van 9,1% in volume en 0,9% in waarde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Diesel vertegenwoordigde ongeveer 91% van het volume en de waarde van de import. De negen grootste distributeurs waren goed voor 87% van de totale import. Hun importvolume steeg met ongeveer 5% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, van 1,21 miljoen ton in 2023 tot ongeveer 1,27 miljoen ton in 2024. De waarde van de import bedroeg 11,21 miljard dirham, tegenover 11,53 miljard dirham in dezelfde periode vorig jaar, een daling van 3%.
Marokko sterker dan Duitsland in FIFA-ranglijst
Marokkaanse overheid ontslaat zes politici om corruptie
Europese import van Marokkaanse tomaten opgeschort?
Spectaculaire geldregen in Agadir, meerdere arrestaties
Bestbetaalde CEO van België Ilham Kadri stapt op
Marokko verscherpt regels voor Hadj en Omra
Strenge controle op brandstof in Marokko
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden