1 februari 2025 - 07:00 - Economie
Het project voor de aanleg van een 3800 kilometer lange onderzeese elektriciteitskabel tussen Marokko en het Verenigd Koninkrijk heeft een belangrijke impuls nodig. Promotors en investeerders hopen op steun van Londen, aangezien de kabel de Britten 8% van hun elektriciteitsbehoefte zou kunnen leveren.
Een toezegging van de Britse overheid zou cruciaal zijn voor de realisatie van het project, meldt Bloomberg. Xlinks, het bedrijf dat de kabel wil aanleggen, is in gesprek met de Britse overheid over een contract met een vaste verkoopprijs voor de elektriciteit. Het tarief zou hoger moeten liggen dan dat van Britse offshore windenergie, maar lager dan de overeenkomst die in 2016 werd gesloten voor de kerncentrale Hinkley Point C, aldus het bedrijf.
Lees ook: Kabelproject met Marokko zorgt voor onrust in Verenigd Koninkrijk
In de eerste helft van 2023 besteedden Britse ambtenaren al 9500 werkuren aan het project, maar het heeft meer steun nodig, met name financiële. Voor de realisatie van deze enorme verbinding is een investering van bijna 24 miljard Britse pond nodig, waarvan 5 miljard rechtstreeks in het Verenigd Koninkrijk wordt geïnjecteerd. Het project heeft al financiële steun ontvangen van het Amerikaanse bedrijf GE Vernova Inc. (10,2 miljoen dollar) en van een consortium van investeerders waaronder het Franse TotalEnergies SE, het bedrijf Abu Dhabi National Energy Co. uit de Emiraten en een van de grootste Britse energieleveranciers, Octopus Energy.
Lees ook: Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
De onderzeese kabel zal Marokko en het Verenigd Koninkrijk verbinden. Xlinks zal in Marokko een elektriciteitscentrale bouwen met een vermogen van 10,5 GW (7 GW zonne-energie en 3,5 GW windenergie). Deze centrale zou het Verenigd Koninkrijk 8% van zijn elektriciteitsbehoefte kunnen leveren. Volgens berekeningen van het Britse bedrijf zou deze installatie gemiddeld 20 uur per dag 3,6 GW aan betrouwbare en schone elektriciteit kunnen leveren aan de Britten. Dit netwerk "zou het Verenigd Koninkrijk voorzien van een stabiele, groene energiebron, die een aanvulling vormt op de opkomst van windparken in de Noordzee", aldus Dave Lewis, voorzitter van Xlinks en voormalig CEO van de Tesco-groep.
Het bedrijf hoopt in 2025 een definitieve investeringsbeslissing te nemen, de financiering in 2026 rond te krijgen en de werkzaamheden vóór eind 2026 te beginnen. De onderzeese kabel zou vóór 2031 in gebruik moeten worden genomen, kort na de deadline die Londen heeft gesteld voor de overgang naar een volledig koolstofvrij elektriciteitsnetwerk in 2030.
Moeder van drie ontvoerd, gemarteld en in bos gedumpt in Marokko
Heel Italië lacht: overladen auto op weg naar Marokko viral
French Montana en Sheikha Mahra verloofd: monsterring van 1,1 miljoen dollar
Illegale aanbouw in Tanger onmiddellijk gesloopt
Goudmarkt Marokko onder druk
Marokko bestrijdt droogte met 22.000 drijvende zonnepanelen
Ryanair dumpt Spanje voor Marokko
Hoe Marokko Europa’s automarkt overneemt
Marokko pakt grootste deel Spaans gas
Hoe Marokko miljarden verdient aan import auto’s
Britten bemachtigen negen vergunningen voor Marokkaanse mijnen
Inbeslagname illegale valuta in Marokko stijgt explosief
Marokko maakt einde aan belastingvrije import schapen
Boycot doet Danone wankelen in Marokko