Marokko: zes maanden celstraf voor vier journalisten
Vier journalisten en een Kamerlid werden woensdag in Marokko tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden en een boete van 10.000 dirham veroordeeld voor het publiceren...
11 september 2018 - 14:40 - Marokko
De Franse autoriteiten hebben onder druk van Marokko besloten om twee Marokkaanse journalisten die voor verhoor waren uitgenodigd toch niet te ondervragen.
Mustapha Adib, ex-kapitein bij het Marokkaans leger die aangifte deed tegen de twee journalisten, maakte dat maandag op Facebook bekend. De voormalige militair stelt dat de rechter Aïda Traoré hem telefonisch op de hoogte bracht van de annulering van de convocaties vanwege "fouten".
Adib had aangifte gedaan tegen verschillende Marokkaanse journalisten, waaronder Naim Kamal en Narjiss Rerhaye, evenals Habib El Malki als voormalig redacteur van de krant Libération.
Mustapha Adib had een klacht ingediend wegens smaad en belediging na de publicatie van meerdere artikelen. Een van deze artikelen droeg de titel "De verloren eer van een ex-kapitein die traditioneel recht en riolering verwart".
Lees meer
Vier journalisten en een Kamerlid werden woensdag in Marokko tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden en een boete van 10.000 dirham veroordeeld voor het publiceren...
Mustapha Adib, voormalige kapitein van het Marokkaans leger die al vijftien jaar in Frankrijk woont, heeft politiek asiel aangevraagd in de Verenigde Staten.
Een jonge Marokkaanse, moeder van een meisje van 4 jaar, leeft sinds haar scheiding van haar man in Marokko, op straat en zonder papieren in Frankrijk.
De betrekkingen tussen Marokko en Frankrijk zijn opnieuw gespannen als gevolg van de dagvaarding door de Franse justitie van twee Marokkaanse journalisten.
De politie heeft maandag in Tetouan een onderzoek gestart onder toezicht van justitie naar een agent in Martil wegens afpersing en omkoping.