In Marokko is er enige ophef ontstaan over de aanwezigheid op de biënnale van Marrakech van Keren Cytter. De jonge vrouw heeft in het Israëlisch leger gediend alvorens kunstenares te worden.
Op het programma van het kunstevenement wordt vermeld dat Keren Cytter uit Tel Aviv afkomstig is. Voor het Marokkaans Observatorium tegen normalisering met Israël betekent het dat ze "Israëlische en zionistische is".
"De uitnodiging van de artieste is een vorm van normalisering met de Joodse Staat, een misdaad en een belediging voor het Marokkaans volk", aldus het observatorium.
Wat het meest stoort is dat Keren Cytter 8 maanden lang in het Israëlisch leger heeft gediend, schrijft Akhbar Al Yaoum. Na die periode werd ze vrijgesteld van dienstplicht om kunst te gaan studeren bij het Machon Avni instituut in Yaffa.
Later vervolgde Keren Cytter haar studies in Nederland, waar ze naar eigen zeggen het slachtoffer was van racisme. Na zes jaar in Berlijn te hebben gewoond verhuisde ze in 2012 naar New York.
De biënnale van Marrakech loopt van 23 februari tot 30 maart 2014 onder het thema "Waar zijn we nu?".
Bladna.nl volgen
Mis geen enkel nieuws over Marokko en Marokkanen in Nederland.
Vooraanstaande Amerikaanse regeringsmedewerkers werden gecontacteerd om het Marokkaans wetsvoorstel tegen de normalisering van de betrekkingen met Israël te blokkeren. Dat...
Hayat Saidi heeft in Monaco de ’Oscar Dell’Arte’ gewonnen. De Marokkaanse schilderes kreeg haar award tijdens een ceremonie in de prestigieuze kunstgalerie ’Art Expo’.
Donderdag zorgde een man in een harnas op de boulevard Mohammed V in Marrakech voor sensatie. Hij groette alle voorbijgangers en cafégangers met een handgebaar maar zweeg als...
Het Amerikaanse televisienetwerk Fox gaat meerder afleveringen van een serie over het leven van de Syrische president Bashar Al Assad, in Marokko en Israël opnemen.