29 maart 2011 - 18:24 - Economie
Een onderzoek is geopend op aanvraag van de Spaanse commissie van concurrentie (NCC) i.v.m. "concurrentieverstorende praktijken" van de veertien charteraars die de overtocht in de Straat van Gibraltar verzekeren.
De eigenaren worden verdacht van prijsafspraken in aanvulling van een overeenkomst over de verdeling van het verkeer afkomstig van Tangier en Ceuta. Dergelijke overeenkomsten zijn streng verboden door de anti-monopolie wet van Europa.
Het is nochtans niet het eerste geval van prijsovereenkomst tussen charteraars in de Straat van Gibraltar. In 1999 al waren de Comarit en Trasmediterranea het onderwerp van klachten wegens "prijsafspraken op de inscheping van vrachtwagens". Euroferrys, Buquebus en Trasmediterranea werden in 2003 veroordeeld tot een gemeenschappelijke boete van 600.000 euro.
De Marokkaanse overheid, bewust van deze illegale afspraken, heeft zich nooit uitgesproken over de zaak. Enkel Mohamed Ameur, minister belast met de Marokkaanse gemeenschap in het buitenland, beloofde een debat over de kwestie eind 2009, maar deze is nooit gekomen.
Snelle boten, slimme bendes en arme jongeren: zo werkt de drugshandel Marokko-Spanje
Puma pakt vervalsers in Marokko aan
Marokko betrapt Algerijnen met valse paspoorten
Onbekende ziekte doodt schapen en geiten in Marokko
Marokko in nieuwe Arabische "NAVO"-strijdmacht?
Koning Mohammed VI zorgt voor repatriëring kabelbaanslachtoffer Lissabon
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden
Historische prijsdaling olijfolie in Marokko
Marokko krijgt (eindelijk) toegang tot Amerikaanse vismarkt
Marokko blokkeert lading runderen, duizenden dieren vast in haven
Banken Marokko "plegen misbruik"