29 maart 2011 - 18:24 - Economie
Een onderzoek is geopend op aanvraag van de Spaanse commissie van concurrentie (NCC) i.v.m. "concurrentieverstorende praktijken" van de veertien charteraars die de overtocht in de Straat van Gibraltar verzekeren.
De eigenaren worden verdacht van prijsafspraken in aanvulling van een overeenkomst over de verdeling van het verkeer afkomstig van Tangier en Ceuta. Dergelijke overeenkomsten zijn streng verboden door de anti-monopolie wet van Europa.
Het is nochtans niet het eerste geval van prijsovereenkomst tussen charteraars in de Straat van Gibraltar. In 1999 al waren de Comarit en Trasmediterranea het onderwerp van klachten wegens "prijsafspraken op de inscheping van vrachtwagens". Euroferrys, Buquebus en Trasmediterranea werden in 2003 veroordeeld tot een gemeenschappelijke boete van 600.000 euro.
De Marokkaanse overheid, bewust van deze illegale afspraken, heeft zich nooit uitgesproken over de zaak. Enkel Mohamed Ameur, minister belast met de Marokkaanse gemeenschap in het buitenland, beloofde een debat over de kwestie eind 2009, maar deze is nooit gekomen.
Spaanse havens in paniek: Nador West Med komt eraan
Marokko verovert Washington met pastilla
Strenge controles op strandhoreca in Nador
Moskeebezoekers geterroriseerd in Al Hoceima
Marokkaan onwel op veerboot naar Marokko, helikopter pikt hem op
Marokkaanse expat aangeklaagd na cameravondst in Airbnb Marrakech
Dirham in de lift: Marokko ziet munt stijgen
3 miljard dirham buiten beeld door illegale parkeerwachters in Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter
Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen
Marokko’s kostelijke strijd om oogsten te redden
Russische diesel via Marokko naar Spanje gesmokkeld
Slim belasting besparen op je woning in Marokko