31 mei 2015 - 22:22 - Economie
In Casablanca is medio mei de aanleg van start gegaan van een tweede tramlijn en de uitbreiding van de eerste tramlijn. Dat laat trambeheerder Casa Transport in een verklaring weten.
De voorbereidende werkzaamheden zullen 18 maanden in beslag nemen en zullen beginnen met de verplaatsing van de ondergrondse elektriciteit-, water en sanitaire netwerken. Daarna zullen de bomen die op het tracé staan worden verplaatst. In mei 2016 zal de aanleg van het tramplatform en de tramsporen beginnen.
De nieuwe tramlijn (T2) zal vijftien kilometer lang zijn en zal de volgende buurten bedienen: Boulevard Anoual, Boulevard El Fida, Boulevard Grande Ceinture, Hay Mohammadi, het treinstation van Ain Sebaa en Sidi Bernoussi. De bestaande tramlijn (T1) zal twee kilometer langer worden en tot de wijk Lissasfa rijden.
Tegen 2020 zal het tramnetwerk in Casablanca 80 kilometer lang en zal een geschatte investering van 16 miljard dirham hebben gevergd. Voor de aanleg van de tweede lijn en de uitbreiding van de eerste lijn hebben de autoriteiten 3 miljard dirham voorzien.
De plaatselijke autoriteiten wilden oorspronkelijk een monorail laten aanleggen. Haalbaarheidsstudies toonden echter aan dat de kosten veel te hoog zouden zijn.
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Veel vluchten naar Marokko geannuleerd
Marokko en Algerije wedijveren ook over militair budget
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?