Zoeken

HSL Kenitra-Marrakech: Frankrijk wil concurrentie uitschakelen

28 april 2024 - 07:00 - Marokko

©

Frankrijk wil profiteren van de opwarming van de betrekkingen met Marokko om de aanbesteding van de Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF voor de aanleg van de hogesnelheidslijn Kenitra-Marrakech, te winnen.

Parijs zet in op economische toenadering om de diplomatieke spanningen tussen Rabat en Parijs te doorbreken. Onlangs gaf het Quai d’Orsay toestemming aan Franse ontwikkelingsbanken zoals Proparco, een dochteronderneming van het Franse ontwikkelingsagentschap gericht op de privésector, en de publieke investeringsbank Bpifrance om projecten in de Sahara te financieren. Vorige week kondigde Bruno Le Maire, de Franse minister van Economie en Financiën, aan dat de Franse regering bereid is om deel te nemen aan de financiering van een 3 gigawatt elektriciteitskabel tussen Casablanca en Dakhla. "U gaat energie produceren in de regio Dakhla, u heeft die nodig in de metropool Casablanca, er moeten elektriciteitsnetwerken worden gebouwd om die energie te transporteren. Ik bevestig u dat we bereid zijn om deel te nemen aan de financiering van deze infrastructuur", zei hij tijdens een Marokkaans-Frans zakenforum in Rabat. Bij een bezoek aan Casablanca begin april had Franck Riester, de Franse minister van Buitenlandse Handel, reeds laten weten dat Proparco mogelijk zou kunnen bijdragen aan de financiering van een hoogspanningslijn tussen Dakhla en Casablanca.

Lees ook: Internationale concurrentie om Marokkaanse HSL

Hiermee probeert Parijs zijn achterstand in te halen in de concurrentie om de aanbesteding van de ONCF voor de uitbreiding van de hogesnelheidslijn Kenitra-Marrakech. Het wil voorkomen dat Spanje en Duitsland Frankrijk op deze markt voorblijven. "In Marokko is er nu een drang naar efficiëntie in de aanloop naar het WK 2030. Volgens mijn bronnen wil Marokko de eerste lijn Kenitra-Marrakech in september 2029 in gebruik nemen. Aangezien het eerste deel van het project met Alstom is gerealiseerd, zou het vanuit een oogpunt van exploitatie en onderhoud een beetje ingewikkeld zijn om van bouwer te veranderen voor het tweede deel. Er is dus een belang bij technische continuïteit", analyseert Michel Vialatte, consultant inzake overheidsbeleid bij Challenge. Econoom Ahmed Azirar beaamt dit: "Frankrijk heeft op het dossier van de HSL vergelijkbare voordelen. Het zou ingewikkeld zijn om van technologie te veranderen."

Lees ook: Marokkaanse HSL centraal in Europese rivaliteit

De lijn Kenitra-Marrakech, ontworpen voor een maximumsnelheid van 350 km/u, zal worden geëxploiteerd met 320 km/u op een traject van ongeveer 450 km. Het is de bedoeling om Tanger rechtstreeks met Marrakech te verbinden zonder via Casablanca te gaan. Twee routes zijn voorgesteld voor de aankomst van de trein in Casablanca. De hogesnelheidslijn zal ook via een alternatieve route langs Benslimane (het nieuwe stadion) naar Nouaceur gaan. Hier zal een nieuw station of distributiecentrum worden gebouwd. Het HSL-project Kenitra-Marrakech heeft tot doel het reizen tussen de twee steden te revolutioneren. Het maakt deel uit van het ambitieuze plan van de ONCF om de steden, havens en luchthavens van Marokko met elkaar te verbinden via hogesnelheidsverbindingen met snelheden tot 350 kilometer per uur. De kosten worden geraamd op meer dan 50 miljard dirham. Vorige week heeft de ONCF een aanbesteding uitgeschreven voor de levering van wisseltoestellen voor dit grote project.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team