9 april 2024 - 08:00 - Economie
Spanje, Frankrijk en China strijden om de lucratieve contracten voor de aanleg van hogesnelheidslijnen in Marokko. Deze projecten maken deel uit van de voorbereidingen op het WK 2030, dat Marokko samen met Spanje en Portugal organiseert.
De Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF heeft onlangs een aanbesteding uitgeschreven voor de bouw van een 375 kilometer lange HSL-lijn tussen Kenitra en Marrakech. De deadline voor de inschrijving is 23 juni 2024. De lijn zal bestaan uit zeven gedeeltes, variërend van 36 tot 64 kilometer, en omvat de stedelijke gebieden van Rabat-Salé, Casablanca en Marrakech. Het project is onderdeel van een grootschalige investering van 37 miljard dirham in de Marokkaanse spoorweginfrastructuur.
Lees ook: HSL Kenitra-Marrakech: project vordert snel
De aanbesteding omvat ook het ontwerp en de bouw van de spoorlijn, die geschikt moet zijn voor treinen met een snelheid van 350 km/u. Naast de rails worden er ook stations, seininrichtingen, communicatiesystemen en een onderhoudscentrum in Marrakech gebouwd.
Lees ook: Marokkaanse HSL centraal in Europese rivaliteit
De ONCF heeft een ambitieuze strategie voor de ontwikkeling van het Marokkaanse spoorwegennet. Tegen 2040 wil de maatschappij 43 steden met elkaar verbinden per trein en het aandeel van treinreizigers in de totale bevolking verhogen van 50% naar 87%.
FC Barcelona aast op twee Marokkaanse internationals
Frankrijk wil kerncentrales aan Marokko verkopen
Voedselvergiftigingen: ONSSA stelt Marokkanen gerust
Bondscoach Walid Regragui wil Oussama Idrissi terughalen
Marokkanen nog later met pensioen?
Marokko kaapt Ihab Goudani El Baraka weg voor Spanje
Dit gaat de tunnel tussen Marokko en Spanje kosten
SDX Energy start productie gas in Marokko
Spanje verliest grote investering aan Marokko
Marokko jaagt op Airbnb-inkomsten
Europese Investeringsbank leent miljard euro aan Marokko
Dirham daalt ten opzichte van euro
Engie verlaat kolensector in Marokko
Marokko: stijging prijs gasfles, wanneer?