13 november 2025 - 21:00 - Nederland
Margo en haar echtgenoot waren onlangs op een 15-daagse groepsreis naar Marokko, geboekt bij reisorganisatie TUI. Tijdens de vakantie kwam het stel tot de schokkende ontdekking dat zij aanzienlijk meer hadden betaald voor de trip dan hun medereizigers. Het prijsverschil liep op tot 1200 euro, wat bij Margo tot het gevoel leidde dat zij ‘besodemieterd’ waren.
Tijdens gesprekken met andere deelnemers over de boekingsdata en de betaalde prijzen, bleek dat Margo en haar man de hoogste prijs hadden neergeteld. "Wat blijkt? Wij hebben het meest betaald: wel 1000 tot 1200 euro meer dan andere reisgenoten," vertelt Margo. Zij benadrukt dat dit enorme verschil volgens haar niet te verklaren valt door gebruikelijke kortingen, zoals vroegboekkorting of last minute deals. Ze wijst erop dat één persoon de reis slechts vier weken van tevoren boekte en desondanks nog vroegboekkorting kreeg. Hoewel ze een verschil van een paar honderd euro nog kan begrijpen, vindt ze een afwijking van 1000 euro buitensporig. Daarbij maakten ze exact dezelfde reis: "We maakten precies dezelfde reis, met dezelfde bus en dezelfde hotels."
Lees ook: Britse toerist uitgezet op luchthaven Marrakech: vakantie in Marokko nachtmerrie
Met de vraag hoe zo’n groot prijsverschil kan ontstaan, is TUI geconfronteerd. Een woordvoerder van de reisorganisatie legt uit dat vakantieprijzen in de loop van de tijd schommelen als gevolg van de vraag. Hoewel dit effect meespeelt, verklaart het niet het uitzonderlijk grote verschil tussen de reissom van Margo en die van haar medereizigers. De voornaamste reden is een wijziging in het groepsarrangement.
De woordvoerder licht toe dat het arrangement oorspronkelijk werd aangeboden met een bepaalde prijs, gebaseerd op een specifiek verblijfhotel. Dit hotel voldeed echter niet meer aan de kwaliteitsstandaarden, waarna klachten volgden. Hetzelfde arrangement is daarom opnieuw in de verkoop gebracht, maar dan met een ander, duurder, hotel. "Dat verklaart waarom de prijs later hoger was," aldus de verklaring van TUI.
Lees ook: Toptalent Real Madrid op vakantie in Marokko (foto’s)
De prijsverhoging werd niet doorberekend aan klanten die de reis al hadden geboekt toen het goedkopere hotel nog deel uitmaakte van de deal. Volgens de woordvoerder hebben de latere boekers, zoals Margo, betaald voor het arrangement inclusief het betere hotel, en die prijs was op het moment van boeking correct gepubliceerd. Hoewel TUI snapt dat de situatie "vreemd kan voelen" voor de latere boekers, stelt de woordvoerder: "Dat de reizigers die eerder hebben geboekt een financieel voordeel hebben, benadeelt de latere boeker niet."