15 februari 2013 - 12:42 - Economie
Marokko kent de laatste jaren een sterke ontwikkeling van zijn haveninfrastructuur. Algerije vreest ervoor volledig van Marokkaanse havens te gaan afhangen. De Algerijnse markt wordt reeds grotendeels via Tanger Med geleverd, schrijft El Watan.
"Het voldoet dat de grens tussen Algerije en Marokko opent, omdat alle goederen bestemd voor de Algerijnse markt, via Tanger Med worden gedistribueerd. Het marktaandeel van de Algerijnse havens zou dan sterk dalen.", aldus Reda Hamiani, baas van het Algerijnse ondernemingsverbond, op dinsdag.
"De 14 havens in gebruik in Algerije dateren uit de koloniale tijd en zijn niet geschikt voor grote schepen die nu de handel domineren, omdat ze een beperkte capaciteit en een geringe diepgang hebben."
Bovendien zijn "het transport en de containerbehandeling in Algerije 40% duurder dan in Marokko". Dat zegt een Algerijnse havenexpert, die stelt dat de logistieke kosten in Algerije 25% van het BBP vertegenwoordigen, tegen slechts 15% in Marokko.
Volgens hem is het ook mogelijk dat, met de nieuwe oliehaven Nador West Med, Algerije aardolieproducten via Marokko zal moeten invoeren.
Reder CMA-CGM belooft binnenkort ook een nieuwe zeeverbinding tussen Tanger Med en de Algerijnse havens van Ghazaouet en Oran.
Algerije wil Maghreb Unie zonder Marokko
Marokkaanse stad bij beste honeymoon bestemmingen
Spanje vecht voor WK 2030-kandidatuur met Marokko
Ramadan, maand van verspilling in Marokko
Marokkaanse boeren in vizier belastingdienst
Historische prestatie voor Tanger Med
Marokkaanse boeren in vizier belastingdienst
Historische prestatie voor Tanger Med
Radisson plant op 25 nieuwe hotels in Marokko tegen 2030
Wereldleider in cyberveiligheid vestigt zich in Marokko
Tanger-Tetouan-Al Hoceima investeert fors in drinkwater
Marokko verhoogt graanimport
Dirham sterker dan euro, zwakker dan dollar
Productie Kenitra-fabriek Stellantis stijgt naar 450.000 voertuigen per jaar