15 februari 2013 - 12:42 - Economie
Marokko kent de laatste jaren een sterke ontwikkeling van zijn haveninfrastructuur. Algerije vreest ervoor volledig van Marokkaanse havens te gaan afhangen. De Algerijnse markt wordt reeds grotendeels via Tanger Med geleverd, schrijft El Watan.
"Het voldoet dat de grens tussen Algerije en Marokko opent, omdat alle goederen bestemd voor de Algerijnse markt, via Tanger Med worden gedistribueerd. Het marktaandeel van de Algerijnse havens zou dan sterk dalen.", aldus Reda Hamiani, baas van het Algerijnse ondernemingsverbond, op dinsdag.
"De 14 havens in gebruik in Algerije dateren uit de koloniale tijd en zijn niet geschikt voor grote schepen die nu de handel domineren, omdat ze een beperkte capaciteit en een geringe diepgang hebben."
Bovendien zijn "het transport en de containerbehandeling in Algerije 40% duurder dan in Marokko". Dat zegt een Algerijnse havenexpert, die stelt dat de logistieke kosten in Algerije 25% van het BBP vertegenwoordigen, tegen slechts 15% in Marokko.
Volgens hem is het ook mogelijk dat, met de nieuwe oliehaven Nador West Med, Algerije aardolieproducten via Marokko zal moeten invoeren.
Reder CMA-CGM belooft binnenkort ook een nieuwe zeeverbinding tussen Tanger Med en de Algerijnse havens van Ghazaouet en Oran.
Geldafpersing op Marokkaanse weg (video)
Europa zoekt naar deze vermiste Marokkaanse topsporters
Politicus vast voor vastgoedfraude in Tanger
Belangrijke verbindingsweg in Nador is "een schande"
Marokkaans raadslid doneert lever om tante te redden
Nederlander betrapt met camper vol hasj bij grens Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter
Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen
Marokko’s kostelijke strijd om oogsten te redden
Russische diesel via Marokko naar Spanje gesmokkeld
Slim belasting besparen op je woning in Marokko
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko
Hollands groen verovert Marokko!