15 februari 2013 - 12:42 - Economie
Marokko kent de laatste jaren een sterke ontwikkeling van zijn haveninfrastructuur. Algerije vreest ervoor volledig van Marokkaanse havens te gaan afhangen. De Algerijnse markt wordt reeds grotendeels via Tanger Med geleverd, schrijft El Watan.
"Het voldoet dat de grens tussen Algerije en Marokko opent, omdat alle goederen bestemd voor de Algerijnse markt, via Tanger Med worden gedistribueerd. Het marktaandeel van de Algerijnse havens zou dan sterk dalen.", aldus Reda Hamiani, baas van het Algerijnse ondernemingsverbond, op dinsdag.
"De 14 havens in gebruik in Algerije dateren uit de koloniale tijd en zijn niet geschikt voor grote schepen die nu de handel domineren, omdat ze een beperkte capaciteit en een geringe diepgang hebben."
Bovendien zijn "het transport en de containerbehandeling in Algerije 40% duurder dan in Marokko". Dat zegt een Algerijnse havenexpert, die stelt dat de logistieke kosten in Algerije 25% van het BBP vertegenwoordigen, tegen slechts 15% in Marokko.
Volgens hem is het ook mogelijk dat, met de nieuwe oliehaven Nador West Med, Algerije aardolieproducten via Marokko zal moeten invoeren.
Reder CMA-CGM belooft binnenkort ook een nieuwe zeeverbinding tussen Tanger Med en de Algerijnse havens van Ghazaouet en Oran.
Grote familie uit Ouezzane eist actie tegen drankmerk
Achraf Hakimi en rapper Morad samen gespot in Tanger (video)
Boko Haram-leider uitgeschakeld na tip van Marokko
Marokko doet het goed: land telt 7500 miljonairs
Wie is de nieuwe vriendin van Lamine Yamal?
Marokkaanse vastgoedmagnaten verdacht van witwassen drugsgeld
Boycot doet Danone wankelen in Marokko
Goed nieuws voor Marokkaanse economie: dirham stijgt
TotalEnergies verkiest Marokko, onvrede in België
Turkse export van machines naar Marokko groeit fors
Grote Spaanse groep verlaat Marokko
Miljardenverlies voor Marokko door fraude met douanepapieren
Marokko koopt meeste Tunesische dadels op
Geld meenemen naar Marokko? Let op!