19 augustus 2024 - 06:00 - Economie
De Ierse prijsvechter Ryanair is in opmars in Marokko. Het luchtvaartbedrijf heeft de ambitie om de Marokkaanse luchtvaartmarkt flink op te schudden en de Marokkaanse luchtvaartmaatschappij Royal Air Maroc van de troon te stoten.
Na Royal Air Maroc en de Emirati-maatschappij Air Arabia is Ryanair nu de derde grootste luchtvaartmaatschappij in Marokko. Het bedient 12 Marokkaanse steden met 175 verschillende routes en maar liefst 1100 vluchten per week in het hoogseizoen. Ryanair is vastbesloten om de concurrentie met Royal Air Maroc en Air Arabia Maroc aan te gaan. "Wij zien concurrentie altijd als iets positiefs", zegt Eddie Wilson, de baas van Ryanair DAC, de belangrijkste tak van de Ierse groep. "Het zal vooral gunstig zijn voor de Marokkaanse reiziger, want we zijn van plan zeer aantrekkelijke prijzen aan te bieden." De komst van Ryanair heeft Air Arabia al gedwongen om zijn operationele en marketingstrategieën te herzien om zijn marktaandeel te behouden.
Lees ook: Binnenlandse vluchten Marokko: Ryanair daagt Air Arabia uit
Ryanair richt zich ook specifiek op Marokkanen die in Europa wonen. "Onze groei in Marokko is goed nieuws voor de grote Marokkaanse gemeenschap in België, maar ook in Frankrijk, Spanje en Nederland", benadrukt Wilson. Ryanair verzorgt nu 76 vluchten per week tussen België en Marokko. "Het is een belangrijke markt voor ons: deze arbeidsmigranten komen hun familie en vrienden in hun thuisland bezoeken", aldus Wilson. "Het doet me denken aan het begin van onze activiteiten in Ierland. De Ierse luchtvaartmarkt ontwikkelde zich mede dankzij de grote diaspora die in het Verenigd Koninkrijk werkte. Aanvankelijk dachten veel van deze migranten dat ze Ierland nooit of nauwelijks zouden terugzien. Maar uiteindelijk komen velen van hen bijna elk weekend terug naar huis dankzij Ryanair. We zien nu hetzelfde gedrag in de landen van Midden- en Oost-Europa, waar de economieën nu volwassen zijn. En ik denk dat we hetzelfde zullen zien in Marokko."
Ryanair, dat in 2006 op de Marokkaanse markt kwam met alleen vluchten vanuit Europa, heeft nu zijn vierde basis in Tanger, in het uiterste noorden van het land. In december vorig jaar gaf de Marokkaanse regering de maatschappij groen licht om vanaf de zomer ook binnenlandse vluchten in het land uit te voeren. "We hebben een lange geschiedenis hier in Marokko", zegt Eddie Wilson.
Lees ook: Ryanair opent nieuwe basis in Tanger
Royal Air Maroc breidt ondertussen uit in Noord-Amerika. Om te voldoen aan de groeiende vraag van Marokkanen die in Canada wonen, kondigde de luchtvaartmaatschappij de opening aan van een nieuwe directe route tussen Casablanca en Toronto vanaf 8 december. Deze nieuwe route is een aanvulling op de bestaande verbinding tussen Casablanca en Montreal. Royal Air Maroc is ook van plan zijn vloot uit te breiden met Dreamliner- en A330 NEO-vliegtuigen. Het doel is om tegen 2030 meer dan 256 vliegtuigen te hebben, het jaar waarin Marokko samen met Spanje en Portugal het WK voetbal organiseert. In tegenstelling tot Ryanair hanteert Royal Air Maroc echter hoge ticketprijzen. Wie zal de strijd om de Marokkaanse lucht winnen: de Ierse prijsvechter of de nationale luchtvaartmaatschappij?
Nieuwe drones voor Marokkaans leger
Marokkaanse voetbalbond, Royal Air Maroc en Puma bundelen krachten
Toeriste gewond na val in rioolput in Marrakech
Vliegtickets naar Marokko duurder vanaf Schiphol
Valse genezer filmt vrouwen in Marokko: 2 jaar cel
Grote staking café-eigenaren in Marokko
Marokko verlaagt belastingen voor lage inkomens
Britse bedrijf klaagt Marokko aan en eist miljarden
Miljardeninvestering voor Marokkaanse luchthavens
Prijs olijfolie in Marokko: regering reageert
Spanje vreest Marokkaanse opmars in auto-industrie
Marokko sluit "historische" luchtvaartdeal
HSL Kenitra-Marrakech: kruimels voor Spanje
Marokkaanse OCP sluit 17 miljard euro-overeenkomst