Wereld-Marokkanen stuurden 10 miljard naar Marokko
Marokkanen in het buitenland sturen minder geld naar Marokko. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Wisselkantoor.
15 april 2019 - 10:40 - Economie
De Marokkaanse regering en de vakbonden hebben een akkoord gevonden over een verhoging van de salarissen van alle ambtenaren.
Volgens Medias24 gaat het om een salarisverhoging van gemiddeld 400 tot 500 dirham per maand.
Zo zullen ongeveer 700.000 ambtenaren die in schaal 10 of hoger zitten maandelijks 500 dirham meer verdienen. Voor ambtenaren die tussen schaal 6 en 10 zitten werd een stijging van 400 dirham besloten.
Daarnaast zal de regering de kinderbijslag met 100 dirham verhogen en met 136 dirham vanaf het derde kind. Ambtenaren die in afgelegen gebieden werken krijgen een premie van 700 dirham en de bevallingspremie stijgt van 100 naar 1000 dirham.
In totaal zullen deze maatregelen ongeveer 8 miljard dirham kosten. De verhogingen worden in de begrotingswet voor 2021 opgenomen.
Lees meer
Marokkanen in het buitenland sturen minder geld naar Marokko. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Wisselkantoor.
In Marokko zijn de salarissen bij de overheid met 32 procent toegenomen in de afgelopen tien jaar en met 6 procent sinds 2018. Deze stijging is het gevolg van de sociale...
Het gemiddelde salaris in de Marokkaanse overheidsdienst is volgens het ministerie van Economie en Financiën de afgelopen tien jaar met 15,71% gestegen.
Najib El Bekkali, Kamerlid van de PJD-partij, heeft een salarisverhoging voorgesteld voor Kamerleden. Het doel: kaderleden aanmoedigen om zich tijdens de verkiezingen kandidaat...
Saadeddine El Othmani heeft een salarisverhoging aangekondigd voor ambtenaren. Dat gebeurde na een meeting van de Marokkaanse Premier met de vakbonden begin deze week.