26 mei 2023 - 18:00 - Economie
In Marokko heeft de belastingdienst (DGI) een nota gestuurd naar influencers, YouTubers en contentmakers om hen op te roepen hun inkomsten te verklaren en belastingen te betalen.
Ruim 120 Marokkaanse contentmakers op sociale media hebben een brief ontvangen om hun fiscale situatie voor de afgelopen drie jaar te reguleren, meldt Assabah. Volgens schattingen van de DGI bedraagt het totale bedrag dat influencers aan de staat moeten betalen voor de afgelopen drie jaar, ongeveer 45 miljoen dirham.
Lees ook: Marokko: influencers moeten belasting betalen
Dit bedrag kan nog oplopen, afhankelijk van het aantal weergaven en abonnees van deze kanalen. Door hen schriftelijk te contacteren met het verzoek om hun situatie in orde te brengen, geeft de DGI prioriteit aan het bewustmaken van overtreders. Het doel is hen ertoe te brengen vrijwillig hun belastingen te betalen en zo andere, strengere maatregelen, te voorkomen zoals beslagleggingen.
Lees ook: Meerderheid Marokkaanse advocaten betaalt geen belasting
"Sommige contentmakers verdienen meer dan 100.000 dirham per maand, wat betekent dat hun jaarlijkse inkomen 1,2 miljoen dirham per jaar overschrijdt. Deze categorie valt onder de tariefgroep waarbij 38% aan belastingen wordt ingehouden," aldus de DGI.
Het schrijnend verhaal van een Marokkaanse jihadist in de VS
Marokko-Spanje: oorlog om gevechtsvliegtuigen
Hof van Arbitrage voor Sport vernietigt hoop van Algerijnse voetbalbond
Marokko verwelkomt nieuwe luchtvaartmaatschappij
Hakim Ziyech keert terug naar zijn roots
Illegale panden van lokale politici gesloopt in Tanger
Marokko verwelkomt nieuwe luchtvaartmaatschappij
Dit gaat de tunnel tussen Marokko en Spanje kosten
SDX Energy start productie gas in Marokko
Spanje verliest grote investering aan Marokko
Marokko jaagt op Airbnb-inkomsten
Europese Investeringsbank leent miljard euro aan Marokko
Dirham daalt ten opzichte van euro
Engie verlaat kolensector in Marokko