7 januari 2023 - 08:00 - Economie
Voor de uitbreiding van het spoorwegennet wil de Marokkaanse regering bijna 400 miljard dirham investeren, voornamelijk voor hogesnelheidslijnen. Op lange termijn moeten 43 steden op het spoorwegnet worden aangesloten, in plaats van de huidige 23.
Mohammed Abdeljalil, minister van Transport en Logistiek, antwoordde op een vraag in het parlement dat de Nationale Spoorwegmaatschappij (ONCF) een uitgebreid ontwikkelingsplan op lange termijn aan het voorbereiden is. Hierdoor kan het Marokkaanse spoorwegnet worden uitgebreid en de economische ontwikkeling van de verschillende Marokkaanse regio’s worden ondersteund.
Lees ook: Succes Marokkaanse HSL gaat onverminderd door
De talrijke projecten voorzien in de aanleg van 3800 km normale spoorlijnen en 1300 km hogesnelheidslijnen. Deze zouden Tanger en Agadir enerzijds en Oujda en Rabat anderzijds met elkaar verbinden. Bovendien moeten 43 steden op het spoorwegnet worden aangesloten in plaats van de huidige 23. Het doel is dat 87% van de bevolking gebruik kan maken van het spoor in plaats van de huidige 51%.
Lees ook: Marokko investeert 13 miljard dirham in spoorwegen
Voor de uitvoering van deze projecten zijn echter de nodige financiële middelen nodig, die worden geraamd op 400 miljard dirham. Het ministerie zet zich in voor innovatieve vormen van financiering, die steunen op partnerschappen tussen de openbare en de particuliere sector en op de deelname van regio’s en gemeenten.
Algerijnse U17-vrouwenteam in Marokko voor duel met Atlas Leeuwinnen
Chinese koperreus vestigt zich in Marokko
Uitstekend nieuws voor Hakim Ziyech, Galatasaray licht koopoptie
Marokko: pensioen op 65 jaar?
Afrika Cup 2025 en WK 2030: Stadions die passen bij Marokko’s ambities
Drugssmokkel Marokko-Spanje: "Messi van de Hasj" voor de rechter
Chinese koperreus vestigt zich in Marokko
Woonhulp Marokko: gemengd succes
Oracle werft ruim 1000 ingenieurs aan in Marokko
Nieuwe regeling voor inkomstenbelasting op vastgoed in Marokko
Algerije wil Marokko van troon stoten op Europese tomatenmarkt
Marokko’s tarweleveranciers: Rusland in, Oekraïne out
Dit zijn de meest verkochte auto’s in Marokko
Marokko sterker dan China en Rusland op Europese fosfaatmarkt