23 mei 2013 - 17:00 - Economie
Frankrijk wil koste wat het koste de nieuwe monorail in Casablanca bouwen. De werken moeten volgend jaar beginnen.
Volgens een bron van Al Massae wenst de stad Casablanca zelf ook een samenwerking met Frankrijk aan te gaan in alle stadsvervoer-projecten.
De winnaars van de aanbesteding voor de haalbaarheidsstudies worden eind mei bekend gemaakt.
De nieuwe monorail zal tot 400.000 passagiers per dag kunnen vervoeren, terwijl dat voor de tram in Casablanca ’slechts’ 250.000 is.
De keuze van een monorail werd bepaald door zijn milieuvriendelijkheid en het architecturaal en stedenbouwkundig aspect van Casablanca. Ook het hoge rendement en de relatief redelijke prijs speelden een rol.
De monorail, dat 8 à 9 miljard dirham zal kosten, zal naar verwachting in 2018 in gebruik worden gezet. De monorail gaat op 18 km rijden tussen Maarif en Sidi Moumen.
Marokko: familiedrama in Sefrou
Royal Air Maroc mikt op XXL vloot voor WK 2030
Algerijnse voetballers maken zich belachelijk in Marokko
Rym Fikri terug met krachtig lied na moord op haar man (video)
Nederlandse ambassadeur in Marokko zingt "Zine Li Aatak Allah" voor diplomaten (video)
Ouders Sidra (4) vertellen over overlijden dochtertje op school in België
Dit zijn de meest verkochte auto’s in Marokko
Marokko sterker dan China en Rusland op Europese fosfaatmarkt
Marokko: cafés onder druk
Marokko verwelkomt nieuwe luchtvaartmaatschappij
Dit gaat de tunnel tussen Marokko en Spanje kosten
SDX Energy start productie gas in Marokko
Spanje verliest grote investering aan Marokko
Marokko jaagt op Airbnb-inkomsten