29 maart 2024 - 21:00 - Economie
De Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF heeft een ambitieus plan gelanceerd voor de aanleg van een spoortunnel in Rabat.
De tunnel maakt deel uit van de hogesnelheidslijn Kenitra-Marrakech en moet de capaciteit van het spoornet tussen de twee steden en in de Casablanca-hub aanzienlijk verhogen.
Lees ook: Marokkaanse HSL centraal in Europese rivaliteit
De tunnel zal de Bouregreg-rivier verbinden met het station Rabat Agdal via een 2,75 kilometer lange monotube met twee sporen, een 50 meter lange open zone en een 500 meter lange overdekte sleuf met vier sporen. De aanleg van de tunnel zal 42 maanden in beslag nemen.
Lees ook: HSL Kenitra-Marrakech: project vordert snel
De ONCF heeft onlangs een aanbesteding uitgeschreven voor de bouw van de 3,3 kilometer lange tunnel. De totale kosten van het project worden geschat op 1,92 miljard dirham. De opening van de offertes is gepland voor 9 april 2024.
Verontrustende verdwijning in Zagora
Tanger geteisterd door muggenplaag
XXL-bod voor Hakim Ziyech
Marokko bespreekt GPS-tracking overheidsvoertuigen
Hoge havenfunctionarissen in Noord-Marokko veroordeeld
Cuba eist geld terug van Algerije en Polisario
Engie verlaat kolensector in Marokko
Marokko: stijging prijs gasfles, wanneer?
Marokko zet belangrijke stap in flexibilisering dirham
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro