1 juli 2025 - 13:00 - Economie
Turkse bedrijven azen op de snelgroeiende Marokkaanse energiemarkt en positioneren zich om oplossingen aan te bieden voor de import en verwerking van vloeibaar aardgas (LNG). Deze strategische zet kan de energievoorziening van Marokko aanzienlijk beïnvloeden.
Karpowership, een Turks bedrijf, heeft interesse getoond in de Marokkaanse LNG-markt. Ali Hjaiej, adjunct-verkoopdirecteur voor Afrika bij Karpowership, noemde Marokko een strategische en veelbelovende markt. Hij benadrukte de rol van het land in hernieuwbare energie en de toenemende vraag naar gas. Karpowership stelt drijvende opslag- en hervergassingsinstallaties (FSRU’s) voor. Deze schepen, die LNG opslaan en omzetten in bruikbaar aardgas, kunnen snel worden ingezet en bieden flexibiliteit in de gasimport.
Lees ook: Marokko zoekt bedrijven voor megaproject in Nador
De interesse van Turkije komt op een cruciaal moment. Leila Benali, de Marokkaanse minister van Energietransitie en Duurzame Ontwikkeling, benadrukte onlangs de rol van de aardgassector als motor voor investeringen en economische groei. Volgens Benali draagt gas bij aan lagere productiekosten en het creëren van banen. Haar ministerie heeft een uitgebreide strategie voor de ontwikkeling van LNG opgesteld, inclusief een routekaart voor infrastructuur.
Lees ook: Nador West Med krijgt sleutelrol in Marokkaanse gasplannen
Deze strategie omvat de bouw van een eerste LNG-station in de haven van Nador West Med en een netwerk van gaspijpleidingen. Deze pijpleidingen zullen het station verbinden met de Maghreb-Europa Gaspijpleiding (GME) en de energiecentrales van ONEE, naast industriële zones in Nador, Kenitra en Mohammedia. De kosten voor de pijpleiding van Nador naar de GME worden geschat op 273 miljoen dollar, terwijl het traject GME-Mohammedia ongeveer 638,7 miljoen dollar zal kosten. Een extra 42,5 miljoen dollar is gereserveerd voor een secundair netwerk voor Kenitra en Mohammedia.
Lees ook: Aardgasoffensief in Marokko: energiemix moet drastisch veranderen
Het ministerie heeft ook een wetsontwerp opgesteld om de aardgassector te reguleren en investeringen aan te moedigen. Het is nu afwachten of het Turkse voorstel economisch haalbaar en financieel concurrerend zal zijn, gezien de sterke internationale concurrentie. De ontwikkelingen in de Marokkaanse gasmarkt blijven een belangrijk dossier om te volgen.
Moeder en zoon komen om bij tragisch ongeval in Tanger
Onbekenden vallen politiepost aan in Imzouren, veel schade
GenZ212 eist vrijlating Nasser Zefzafi
Keiharde cijfers over corruptie in Marokkaanse zorg
Drugsbaron Moussa ’Falcon’ uit Nador verhoord over 51 strafzaken
Ajax-talent Rayane Bounida kiest voor Marokko
Marokko verliest 400 miljoen dirham per jaar door Chinese zonnefraude
Chinese reus start bouw fabriek van 3 miljard dirham in Tanger
Recordinstroom euro’s veroorzaakt crisis, onrust bij Marokkaanse banken
Marokko lanceert megaplan: 1,45 miljard dirham voor treinstations
30 dagen: zo dwingt de Marokkaanse fiscus slapende bedrijven tot regularisatie
Marokko vs Turkije: de strijd om de elektrische auto
Ruim 800 Chinese wagens naar Marokko vertrokken via nieuwe zeeroute
Marokkaanse arbeidsmarkt voor kritiek punt