Marokko: elektriciteitsproductie stijgt met 22%
De productie van elektriciteit is sinds het begin van het jaar met 22,3 procent toegenomen in Marokko. Vorig jaar steeg de productie ter vergelijking met 5,9 procent.
7 februari 2019 - 10:29 - Economie
Marokko heeft jarenlang elektriciteit vanuit Spanje ingevoerd, maar sinds begin dit jaar is de trend omgekeerd en importeert Spanje elektriciteit uit Marokko.
Sinds afgelopen december hebben vier Spaanse thermische centrales hun productie gestopt als gevolg van de lancering van een energietransitieprogramma door de regering van Pedro Sanchez.
De sluiting van de centrales valt samen met de start van de productie van de thermische centrale van Safi. En dus hebben Marokko en Spanje de rollen omgedraaid en voert het Europees land nu Marokkaanse elektriciteit in.
Negen andere Spaanse thermische centrales worden tegen 2025 stilgelegd volgens El Periodico de Energia. De keuze van Marokko wordt gemotiveerd door het economische aspect. De prijs van Marokkaanse energie is concurrerend omdat het niet moet voldoen aan het Europese uitwisselingssysteem voor CO2-quota.
Lees meer
De productie van elektriciteit is sinds het begin van het jaar met 22,3 procent toegenomen in Marokko. Vorig jaar steeg de productie ter vergelijking met 5,9 procent.
Marokko levert aan Spanje 76 procent van de verbruikte elektriciteit. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Spaanse groep Red Electrica de España.
De invoer van elektriciteit in Marokko is vorig jaar met 93,5 procent gedaald vergeleken met het jaar 2018, toen het koninkrijk voor 2,3 miljard dirham aan elektriciteit had...
Spanje en Marokko sloten kortgeleden een samenwerkingsovereenkomst voor de levering van elektriciteit door Marokko aan het Europees land aan concurrerende prijzen. Dat gebeurde...
Spanje blijft de eerste handelspartner van Marokko volgens nieuwe cijfers van Eurostat.