5 november 2014 - 21:44 - Economie
Ondanks eerdere ontkenningen denkt de Franse autofabrikant PSA Peugeot Citroën nog steeds aan de opening van een low-cost fabriek in Marokko.
Drie bronnen binnen het bedrijf hebben het project van Peugeot aan Les Echos bevestigd. Volgens hen is Marokko "in het vizier van PSA".
Waarom Marokko? Vanwege de lage kosten uiteraard! De automaker heeft een nieuwe strategie ontwikkeld genaamd "Back in the race". Onderdeel van deze strategie is een daling van de arbeidskosten in de komende twee jaar, tot minder dan 12,5% van de omzet.
Marokko wil het aandeel van de auto-industrie in het BBP van 14% naar 23% doen toenemen over de periode 2015-2020. Het land benadrukt daarvoor zijn nabijheid met Europa en de arbeidskosten die vier keer lager zijn dan in Frankrijk bijvoorbeeld.
Peugeot is niet de eerste automaker die zich in Marokko vestigt. Renault heeft één van zijn grootste fabrieken in Tanger. De gigantische fabriek heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 400.000 auto’s. De low cost modellen zijn voornamelijk bestemd voor de export.
Marokkaans Ayoub bakt beste pizza ter wereld
Marokko’s auto-industrie groeit, Spanje onder druk
Brusselse agent veroordeeld voor lekken in moordzaak Soufiane Benali
Belasting betalen in Marokko verandert
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokko’s auto-industrie groeit, Spanje onder druk
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje
Marokko haalt miljardeninvestering binnen voor accu-fabriek