5 november 2014 - 21:44 - Economie
Ondanks eerdere ontkenningen denkt de Franse autofabrikant PSA Peugeot Citroën nog steeds aan de opening van een low-cost fabriek in Marokko.
Drie bronnen binnen het bedrijf hebben het project van Peugeot aan Les Echos bevestigd. Volgens hen is Marokko "in het vizier van PSA".
Waarom Marokko? Vanwege de lage kosten uiteraard! De automaker heeft een nieuwe strategie ontwikkeld genaamd "Back in the race". Onderdeel van deze strategie is een daling van de arbeidskosten in de komende twee jaar, tot minder dan 12,5% van de omzet.
Marokko wil het aandeel van de auto-industrie in het BBP van 14% naar 23% doen toenemen over de periode 2015-2020. Het land benadrukt daarvoor zijn nabijheid met Europa en de arbeidskosten die vier keer lager zijn dan in Frankrijk bijvoorbeeld.
Peugeot is niet de eerste automaker die zich in Marokko vestigt. Renault heeft één van zijn grootste fabrieken in Tanger. De gigantische fabriek heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 400.000 auto’s. De low cost modellen zijn voornamelijk bestemd voor de export.
Geldafpersing op Marokkaanse weg (video)
Europa zoekt naar deze vermiste Marokkaanse topsporters
Politicus vast voor vastgoedfraude in Tanger
Belangrijke verbindingsweg in Nador is "een schande"
Marokkaans raadslid doneert lever om tante te redden
Nederlander betrapt met camper vol hasj bij grens Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter
Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen
Marokko’s kostelijke strijd om oogsten te redden
Russische diesel via Marokko naar Spanje gesmokkeld
Slim belasting besparen op je woning in Marokko
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko
Hollands groen verovert Marokko!