Zoeken

Merk Marokko verliest 19% waarde in 2013

11 december 2013 - 14:35 - Economie

©

Het ’merk Marokko’ staat in de top-10 van landen die het meest waarde hebben verloren in 2013. Dat blijkt uit de nieuwe merkenranglijst van Brand Finance. Tussen 2012 en 2013 verloor Marokko 19%.

Het merk Marokko is op grond van de berekeningen van Brand Finance, 40 miljard dollar waard. Dat is 19% - of 9 miljard - minder dan in 2012. De rating van Marokko daalt hierdoor van A naar A-.

Zelfs met een verlies van 19% doet Marokko het beter dan een aantal andere landen. Zo heeft Spanje dit jaar 20% en Griekenland 34% verloren. Cyprus en Egypte doen het het slechtst met 38% verlies. Oorzaken hiervan zijn onder meer de Arabische Lente en de economische crisis.

Maleisië won het meeste waarde in 2013 met een stijging van 48%. Sri Lanka (+46%), Thailand (+43%) en Turkije (41%) volgen.

Voor de ranking hield Brand Finance rekening met vier belangrijke sectoren van de economie van een land: investeringen, toerisme, producten en diensten. Op grond daarvan werd een Top-100 opgesteld.

Top 10 merkenranglijst Brand Finance

1 - Verenigde Staten - 17.990 miljard dollar
2 - China - 6109 miljard dollar
3 - Duitsland - 4002 miljard dollar
4 - Groot-Brittannië - 2354 miljard dollar
5 - Japan - 2263 miljard dollar
6 - Frankrijk - 1938 miljard dollar
7 - Canada - 1836 miljard dollar
8 - Brazilië - 1478 miljard dollar
9 - India - 1366 miljard dollar
10 - Australië - 1257 miljard dollar
...

67 - Marokko - 40 miljard dollar

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team