Terreurcel wilde aanslagen in Saidia en Tanger plegen
De terreurcel die afgelopen donderdag in Berkane en Nador werd opgerold, plande bloedige aanslagen in meerdere steden van Marokko.
20 september 2019 - 15:10 - Marokko
Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft de ondertekening van een nieuw contract met Marokko aangekondigd. Deze heeft betrekking tot de aankoop van 8000 hightech bommen met GPS-systeem.
De bommen zijn bestemd voor de uitrusting van de Marokkaanse F16 straaljagers en zullen 209 miljoen dollar kosten. Naast de bommen omvat het contract ook reserveonderdelen, ondersteuningsapparatuur en logistieke diensten.
Volgens het Amerikaanse ministerie zullen de explosieven Marokko helpen in de strijd tegen het terrorisme en het groeiend aantal extremistische groeperingen in Afrika. De Royal Armed Forces zullen tevens beter uitgerust zijn om aan coalities en militaire manoeuvres deel te nemen.
Al Massae bericht dat de multifunctionele bommen van het type Mark 80, een oppervlakte van 2400 m2 raken wanneer ze ontploffen. De bommen wegen bijna 250 kilo en worden via satellietnavigatie bestuurd.
Lees meer
De terreurcel die afgelopen donderdag in Berkane en Nador werd opgerold, plande bloedige aanslagen in meerdere steden van Marokko.
In het Marokkaanse Meknes werden eind vorige week twee bommen in een vuilnisbak in het centrum van de stad ontdekt. De melding zorgde voor paniek onder de bevolking.
Marokko heeft een belangrijke rol gespeeld in de strijd tegen de terroristische organisatie Daesh in Irak en Syrië. Dat bevestigt het Defense Security Cooperation Agency in een...
Marokko gaat in de komende weken 25 F-16 gevechtsvliegtuigen ontvangen, als onderdeel van het Amerikaanse Excess Defense Article (EDA) programma.
Het Marokkaanse ministerie van Modernisering van de administratie en Openbare diensten meldt in een verklaring dat alle openbare instellingen binnenkort zullen worden uitgerust...