22 januari 2025 - 11:20 - Economie
De Marokkaanse supermarktketen Marjane gaat de strijd aan met de Turkse concurrent BIM. Marjane, onderdeel van het koninklijke investeringsfonds Al Mada, opent steeds meer kleinere supermarkten in de steden.
Volgens Jeune Afrique heeft de concurrentie van BIM flinke impact op Marjane, dat marktleider is in Marokko. In reactie hierop lanceerde Marjane eind 2023 een nieuwe keten van buurtwinkels onder de naam Marjane City. Deze winkels hebben een oppervlakte van ongeveer 350 vierkante meter en zijn gericht op de dagelijkse boodschappen. Ze bieden een breed assortiment aan basisproducten en een snelle winkelervaring. Daarnaast hebben ze een café waar klanten iets kunnen eten of drinken.
Lees ook: Marjane opent nieuwe buurtwinkels in Marokko
Marjane Group werd opgericht in 1990 en heeft naast de Marjane-supermarkten ook de ketens Acima en Electroplanet. Het bedrijf heeft 150 winkels in 30 steden en 12.000 medewerkers. De jaaromzet bedraagt meer dan 10 miljard dirham.
Lees ook: BIM opent megaplatform in Marrakech
Ondertussen blijft BIM investeren in Marokko. De Turkse keten wil de komende drie jaar een miljard dirham investeren en heeft al bijna 800 winkels in het land.
Strenge controle op brandstof in Marokko
Marokkaanse diaspora massaal naar huis
Duizenden banen bedreigd in Marokko
Anouar Ait El Hadj schittert in Champions League
Real Madrid geeft jonge slachtoffer aardbeving Al Haouz nieuwe thuis
Halal vlees op school in Canada, ouders boos
Strenge controle op brandstof in Marokko
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden