22 januari 2025 - 11:20 - Economie
©
De Marokkaanse supermarktketen Marjane gaat de strijd aan met de Turkse concurrent BIM. Marjane, onderdeel van het koninklijke investeringsfonds Al Mada, opent steeds meer kleinere supermarkten in de steden.
Volgens Jeune Afrique heeft de concurrentie van BIM flinke impact op Marjane, dat marktleider is in Marokko. In reactie hierop lanceerde Marjane eind 2023 een nieuwe keten van buurtwinkels onder de naam Marjane City. Deze winkels hebben een oppervlakte van ongeveer 350 vierkante meter en zijn gericht op de dagelijkse boodschappen. Ze bieden een breed assortiment aan basisproducten en een snelle winkelervaring. Daarnaast hebben ze een café waar klanten iets kunnen eten of drinken.
Lees ook: Marjane opent nieuwe buurtwinkels in Marokko
Marjane Group werd opgericht in 1990 en heeft naast de Marjane-supermarkten ook de ketens Acima en Electroplanet. Het bedrijf heeft 150 winkels in 30 steden en 12.000 medewerkers. De jaaromzet bedraagt meer dan 10 miljard dirham.
Lees ook: BIM opent megaplatform in Marrakech
Ondertussen blijft BIM investeren in Marokko. De Turkse keten wil de komende drie jaar een miljard dirham investeren en heeft al bijna 800 winkels in het land.
Marokkaanse vastgoedsector in diepe crisis
Deal met Brazilië: Marokko koopt KC-390 millennium
Marokko bespreekt visumplicht voor Europeanen
Gezochte crimineel houdt opzichtig huwelijk in Nador
Gendarme gedood door doorrijder in Marokko
Nieuw hitterecord in Marokko: 50°C
Braziliaan domineert supermarkten in Marokko
Stellantis brengt productie succesmodel naar Marokko
Hogere belasting op komst voor grondbezitters in Marokko
Ouezzane krijgt economische zone voor 8000 ambachtslieden
Marokko grootmacht in blauwe bessen geworden
Dirham onder druk door euro, maar reserves groeien gestaag
Ecuador wil rijstoverschot in Marokko dumpen
Investeren in Marokko wordt makkelijker voor diaspora