22 januari 2025 - 11:20 - Economie
De Marokkaanse supermarktketen Marjane gaat de strijd aan met de Turkse concurrent BIM. Marjane, onderdeel van het koninklijke investeringsfonds Al Mada, opent steeds meer kleinere supermarkten in de steden.
Volgens Jeune Afrique heeft de concurrentie van BIM flinke impact op Marjane, dat marktleider is in Marokko. In reactie hierop lanceerde Marjane eind 2023 een nieuwe keten van buurtwinkels onder de naam Marjane City. Deze winkels hebben een oppervlakte van ongeveer 350 vierkante meter en zijn gericht op de dagelijkse boodschappen. Ze bieden een breed assortiment aan basisproducten en een snelle winkelervaring. Daarnaast hebben ze een café waar klanten iets kunnen eten of drinken.
Lees ook: Marjane opent nieuwe buurtwinkels in Marokko
Marjane Group werd opgericht in 1990 en heeft naast de Marjane-supermarkten ook de ketens Acima en Electroplanet. Het bedrijf heeft 150 winkels in 30 steden en 12.000 medewerkers. De jaaromzet bedraagt meer dan 10 miljard dirham.
Lees ook: BIM opent megaplatform in Marrakech
Ondertussen blijft BIM investeren in Marokko. De Turkse keten wil de komende drie jaar een miljard dirham investeren en heeft al bijna 800 winkels in het land.
Bedrijven verdacht van grootschalige fraude in Marokko
Rabat in de problemen door gebrek aan wc’s
FC Barcelona aast op Marokkaanse international
Al Aoula onthult programmering Ramadan 2025
Saoedi-Arabië schort vaccinatieplicht voor Oemrah op
Inwoners Marrakech in opstand tegen alcoholverkoop
H&M zoekt heil in Marokko vanwege Trump’s importheffingen
Geldsmokkel op Marokkaanse luchthavens: deviezenautoriteit op scherp
Trump wil Chinese investeringen in Marokko beperken
Marokkaanse fiscus jaagt op mkb’s
Wereldbank investeert 250 miljoen dollar in Nador
Marokkaanse dirham handhaaft stabiele koers
Marokkaanse zelfstandigen ontduiken massaal belasting
Te veel belastingen in Marokko?