22 januari 2025 - 11:20 - Economie
De Marokkaanse supermarktketen Marjane gaat de strijd aan met de Turkse concurrent BIM. Marjane, onderdeel van het koninklijke investeringsfonds Al Mada, opent steeds meer kleinere supermarkten in de steden.
Volgens Jeune Afrique heeft de concurrentie van BIM flinke impact op Marjane, dat marktleider is in Marokko. In reactie hierop lanceerde Marjane eind 2023 een nieuwe keten van buurtwinkels onder de naam Marjane City. Deze winkels hebben een oppervlakte van ongeveer 350 vierkante meter en zijn gericht op de dagelijkse boodschappen. Ze bieden een breed assortiment aan basisproducten en een snelle winkelervaring. Daarnaast hebben ze een café waar klanten iets kunnen eten of drinken.
Lees ook: Marjane opent nieuwe buurtwinkels in Marokko
Marjane Group werd opgericht in 1990 en heeft naast de Marjane-supermarkten ook de ketens Acima en Electroplanet. Het bedrijf heeft 150 winkels in 30 steden en 12.000 medewerkers. De jaaromzet bedraagt meer dan 10 miljard dirham.
Lees ook: BIM opent megaplatform in Marrakech
Ondertussen blijft BIM investeren in Marokko. De Turkse keten wil de komende drie jaar een miljard dirham investeren en heeft al bijna 800 winkels in het land.
Hakim Ziyech weigert miljoenenvoorstellen uit Golf
Marokkaanse en Nederlandse vrouwen sterven door explosie in Spaanse bar
Tetouan sluit vieze fastfoodzaken
Weer vrouw aangerand op straat in Tanger: publieke woede groeit
Vijgcactus in Marokko is onbetaalbare luxe geworden
Marokko waarschuwt: opgelet met wat je eet!
Turkije wil LNG-terminal leveren voor Nador West Med
Marokko en Oekraïne sluiten deal in Istanbul
Marokko en Turkije sluiten cruciale overeenkomsten
Chinese export domineert handel met Marokko
Marokkaanse belastingdienst boekt flinke winst
Duitse Benteler bouwt nieuwe fabriek in Marokko
Marokko ontdekt massale fraude met geldtransfers
Economische groei Tanger-Tetouan-Al Hoceima verbergt kloof