24 januari 2025 - 09:40 - Economie
De haven van Nador West Med zal naar verwachting medio 2026 zijn eerste schip verwelkomen. Na de voltooiing van gedetailleerde studies zijn de bevoegde autoriteiten begonnen met de procedures voor de aankoop van grond voor de aanleg van de spoorlijn naar de haven, meldt Abdessamad Kayouh, minister van Transport en Logistiek.
De spoorlijn is een van de voorwaarden voor het succes van dit grote project, aldus de minister tijdens een vergadering van de Commissie voor Infrastructuur, Energie, Mijnen, Milieu en Duurzame Ontwikkeling in het Parlement.
Lees ook: Nador West Med wil concurreren met Rotterdam
De nieuwe enkelsporige lijn, die zich uitstrekt over 52 kilometer met een verwachte snelheid van 160 km/u, zal de haven verbinden met de stad Selouane, op 12 km van Nador. Het project voorziet in de aansluiting op het bestaande netwerk ter hoogte van het station van Selouane, het rangeerstation van Nador West Med en de terminalinstallaties.
De realisatie van dit project, waarvan de voortgang van de werken 17% heeft bereikt, zal naar schatting 4,3 miljard dirham kosten, preciseert Kayouh in een uiteenzetting over het overheidsprogramma in de transportsector. Op het gebied van spoorweginfrastructuur kondigt de minister investeringen aan van bijna 96 miljard dirham tot 2030. Zo’n 53 miljard dirham is bestemd voor de aanleg van de hogesnelheidslijn Kenitra-Marrakech en de ontwikkeling van regionaal spoorvervoer op het bestaande netwerk.
Lees ook: Nador West Med verwelkomt eerste schip medio 2026
Verder gaat 29 miljard dirham naar de aankoop van 18 hogesnelheidstreinen en 150 multifunctionele treinen, terwijl 14 miljard dirham wordt toegewezen aan de bouw of renovatie van een veertigtal stations en het behoud van de efficiëntie van het nationale netwerk. Deze projecten maken deel uit van een groter plan voor de ontwikkeling van het spoorwegnet tot 2040. De strategie is erop gericht om 43 steden met elkaar te verbinden, tegen 23 nu, 87% van de bevolking te bereiken, tegen 51% nu, en 12 internationale luchthavens en 12 havens per spoor te verbinden, tegen één luchthaven en zes havens nu.
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?